Wien 2018!

Nytt år, nya möjligheter - dags och bli bättre på uppdatering här. Börjar därför med en liten resumé om weekendresan till Österrike och dess huvudstad Wien.

Torsdagen den 10 maj, Kristihimmelsfärds dag tog jag, Anna & Jossan nettbuss (med extra stora säten!) upp till Arlanda, för att där gå ombord på Air Baltic planet som skulle ta oss till vår mellanlandning i Riga. Allting gick väl till Riga och på Riga Airport har vi ca en timme att slå ihjäl. Det är en liten flygplats  - så vi slog oss ner i en bar och köpte något att dricka. Medan tiden gick, blev vårt anslutningsflyg till Wien mer och mer försenat och det slutade till slut med att vi var 5 timmar försenade. Min vanliga tur... 😤 Flygresan till Wien gick hyfsat bra, bara en väldigt snabb landning som kändes rejält i öronen 😣 Väl framme i Wien tog vi tåg från flygplatsen till centralstationen och därefter tunnelbana till en hållplats nära lägenheten vi hyrt.

Fredagen, 11 maj - Vi började vår första riktiga dag i Wien med att lokalisera oss, åka tunnelbana och äta en brakfrukost på ett café vid Schwedenplatz. Därefter gick vi vidare till en av Wiens kändaste kyrkor - Stefansdomen. Vackert utsmyckad kyrka mitt i stan typ. Gick sedan runt och runt i stan, vi hittade inte så bra 😛 innan vi till slut fick se Spanska Ridskolan från utsidan. Mycket folk och långa köer (och att det inte riktigt doftade smörblomma...) gjorde att vi vandrade vidare till Mozartmuseumet. Med audioguiden i öronen fick vi höra om Mozart liv och hans stora framgångar i staden. Tyvärr fick man inte fotografera, men väldigt intressant var det. Därefter promenerade vi vidare i solen till Stadsparken. Där just denna dag var det någon slags matmarknad med olika stånd där man kunde köpa mat & dryck. T.o.m. få sig ett glas vin. Så jag & Jossan njöt av ett glas rosé (som Josie beställt på exellent tyska 👌) i solskenet medan vi tittade på folk & änder.
    När vinet var slut, fortsatte vi vår vandring och under eftermiddagen/kvällen han vi både med att dricka drink vid slottet Belvedere och äta korv & åka pariserhjul vid nöjesfältet Prater. Kvällen avslutades med frågesport & Campari Soda blandat med rosévin från supermarketen på lägenhetens balkong 😄

Lördagen, 12 maj - Vår andra dag i Wien började med att vi gjorde kaffe i kaffemaskinen som fanns i lägenheten. Gick sedan ut för riktig frukost. Därefter kände vi oss för att vara riktigt riktigt kulturella, så vad passade inte bättre än att efter lunch ta tunnelbanan ut till slotten Schönnbrunn. Väl där vilket var runt 13-tiden fick vi veta att nästa rundvandring i slottet skulle ske kl 15.00. men om vi köpte en kombibiljett fick vi även besöka trädgårdarna som fanns runt omkring - vilket vi gjorde. Slog ihjäl dessa två timmar med att besöka alla trädgårdarna, gå vilse i labyrintparken och dricka öl på en uteservering. När klockan slog tre slag stod vi vackert i kön och väntade på att få bli insläppta i palatset med audioguiden i handen. Inne på Schönnbrunn fick vi veta allt om det österrikiska hovets uppgång och fall, hur storkejsarinnan haft många döttrar att gifta bort i "fredsageranden" och att en av dessa döttrar, Maria Antonia - är mera känd som franska drottningen Marie-Antoinette som under franska revolutionen avrättades för högföräderi. Andra "kändisar" från det österrikiska hovet är Kejsarinnan Elisabeth (Sisi) som gifte sig med kejsar Frans Josef samt Frans Josefs brorson Franz Ferdinand som tillsammans med sin fru Sophie blev skjutna i Sarajevo i juni 1914 - "skotten i Sarajevo" som det senare kallades var i princip startskottet för första världskriget.
   Eftermiddagen och tidig kväll spenderades i centrala Wien med att äta äkta Wienerschnitzel och dricka österrikisk öl. Billigt och så gott! Kvällen sen avslutades med att Eurovision Song Contest var på TV, och hur den är blir man lite patriotisk när man befinner sig utomlands. Benjamin Ingrosso gjorde ett jättebra framträdande och hamnade på sjundeplats. Vann gjorde Israel.

Söndagen, 13 maj - Hemresedag. Tog tunnelbana och tåg som gick bra. Flygresan hem (med mellanlandning i Tallinn) var under all kritik 😒 När vi landade på Arlanda igen trodde jag att planet skulle studsa tillbaka upp! 😫

Vill börja med att tacka Anna & Jossan för trevligt sällskap 😘 Wien var en mycket fin stad, väldigt värt sitt besök. Prisvärt och mycket att se. Vi hyrde fin lägenhet via AirBnB och är supernöjda. Lägenheten låg nån tunnelbanestation från centrum, men i ett lugnt område. Rekommenderas varmt! Känner mig dock nöjd med Wien som stad, så är inte säker på att jag kommer återvända.
   Gällande flygresorna var dessa i botten 😔 Har sagt tidigare att jag aldrig ska åka med Air Baltic igen efter hemsk flygresa till Budapest för några år sedan, och nu menar jag allvar!! På vägen hem flög vi dock med LOT och det var nog det värsta.... brukar aldrig va rädd eller så när jag flyger, men studsigare och sämre landning har jag aldrig varit med om. ALDRIG MER!