Thassos 2016

I december 2015 fyllde min kusin vitamin Annelie 30år. Och som en bra överraskning till henne ordnade jag & hennes man Niclas en Greklandsresa i present, från hela släkten.

Så 8 månader senare, i augusti 2016 bar det av till Grekland och dess nordligaste ö Thassos.För att komma till Thassos flyger man först till Kavala på fasrlandet, sedan får man ta sig med buss eller dylikt /vi åkte buss) till den lilla hamnbyn Keramoti för att sedan ta sig med båt till Thassos.

<-- Här sitter Annelie & jag ombord på färjan över till Thassos och njuter av solen, saltvattenlukten & semester! :)
När vi anlänt med båten till Thassos Stad tog det ca 40-50 min med transferbuss till vårt familjeägda hotell Dimitris i byn Golden Beach.

Vår härliga vecka på Thassos bestod mest av sol & bad, god mat och att slappa järnet. Varje morgon gick vi upp i bra tid och åt god frukost, oftast nybakt bröd, frukt & grekisk yoghurt som nån ur ägarfamiljen serverade. Vår första dag spenderade vi vid (kalla)poolen,medan vi de resterande dagarna hängde på den fina sandstranden 400 m från vårt hotell. Det var betydligt varmare och härligare och bada där!!

På kvällarna åt vi på olika restauranger, favoriten blev en lokal pizzeria med verkligen urgod pizza!! :D Annars blev det allt möjligt gott – gyros, moussaka, souvlaki, tzatziki, ni vet all t gott som det grekiska köket har att bjuda på!

Sista kvällen åt vi på lyxiga Enavlion Hotel. Jag åt fisk till middag och till efterrätt åt vi frukt & chokladfondue…. Bland det godaste jag ätit i mitt liv!!

Kan verkligen rekommendera både vårt enkla men mysiga hotell Dimitris och att åka till Thassos. Det är kort flygresa, behagligt klimat & jättefina stränder. Och Grekland i all ära, hur bra är inte det liksom?!?

Tack kusin vitamin för en härlig semester! Vi får se när det bär av igen :) snart hoppas jag!

Beatrice

Det blir en tur till Nice i maj 2018!

I oktober när jag fyllde år gav världens bästa Philledutt mig en resa. Och inte vilken resa som helst, utan en weekend till bästa franska Rivieran och bästa Nice!!!! Två dagar efter att jag kommit hem från min tjejweekend i Wien ska jag få åka igen, snacka om lycka! Äntligen ska jag få återuppleva Nice & Rivieran.
Har vi tur med vädret blir det lite sol & bad varvat med lite tåg runt Rivieran, i alla fall till Monaco och dess huvudstad Monte Carlo. Jippi!

Au revoir! À bientôt!

Resan i tre delar - Del 2: Paris 2015

8/6 Next stop: PARIS!!

Den där dagen, 8 juni 2015, tog ju som sagt mammorna flyget hem till Svedala igen medan Anna & jag tog vårt pick och pack och for med Eurostar-tåget från den brittiska huvudstaden till den franska.

Det coola med att åka detta tåg är att det tar ca 2.5 timme bara samt att 20 minuter går under vatten – i en tunnel under engelska kanalen. Både Anna & jag hade innan varit lite nojiga över detta, men med ljudbok i öronen gick allt bra. Jag sov ju typ hela vägen så ;-D som vanligt! haha

Väl framme på Gare du Nord i Paris lyckades vi få tag i en svarttaxi, och satt skiträdda hela vägen till vårt hotell i Montmartre. Men vi kom fram helskinnade till vårt hotell. Då kom nästa utmaning. Att få upp våra tunga väskor till tredje våningen i en jättejättetrång trappa.
Hotellet verkade väl helt okej, men mycket litet badrum! ;-)

När vi lämpat av vårat bagage och fräschat upp oss efter bra tågresa och paniktaxiresan bestämde vi oss för att se oss omkring i vårt kvarter. Vi hade hamnat i den afrikanska delen av Montmartre - Goutte d'Or. Här fanns butiker, restauranger och frisörsalonger som är inspirerat av Afrika. Till och med tempot och rytmen kändes afrikanskt inspirerat. Vi tog oss i alla fall den ca 15 minuter långa promenaden från vårt hotell till ett av Paris största momument - Sacre Cœur (Heliga hjärtats basilika är den fantastiskt fina översättningen!).
Eftersom vädret var så fantastiskt gick vi aldrig in i basilikan utan njöt av vyn utifrån.

Efter en stund kände vi oss redo att vandra vidare och hamnade (i jakten på att hitta Montmartekyrkogården) sprang vi ännu en berömdhet. CanCan-palatser Röda Kvarn, eller ja… Moulin Rouge! :

Då Moulin Rouge var för dyrt och kyrkogården stängd för natten, hittade vi en restaurang innan vi gick hemåt igen.

9/6 Where Dreams comes true....
Vår andra soliga halvljumma dag i Paris började med tunnelbana till största tågstationen i Paris - Gare de Lyon. Här åt vi frukost (som vi beställt på vår knaggliga skolfranska!) bestående av pepsi & chokladcroissant. Så gott (och typ det enda vi kunde beställa, haha!). Därefter tog vi RER tåget till barnens (och vårat) favoritställe i Paris, nämligen Disneyland.
Vi åkte typ alla karuseller och gick in i nästan alla butiker och andra attraktioner. Och ni som nån gång varit på ett Disneyland i världen (då alla ser likadana ut, utom Disney World i Orlando), vet hur stort det är, hur verkligen Disneyhajpat det är! Allting är Disney, allt från karuseller, till leksaker till glassar! Men trots att de är en dos Disney för mkt efter en stund är det väldigt värt ett besök. För tycker man om karuseller och sånt är det hur roligt som helst att vara där, trots att man som vi var då, 25 år! (Och jag skulle lätt kunna åka tillbaka när som, nu med 2.5 år senare....)
Men när vi väl kände oss mätta på allt vad Kalle, Musse, Lilla Sjöjungfrun & Aladdin heter, tog vi RER Tåget tillbaka till Paris City och drog en rund med några av stadens största sevärdheter - Panthéon (här inne ligger många kända personer begravda, ex Marie Curie [ja, ni borde veta vem det är!? Första kvinnliga nobelpristagaren] och Victor Hugo [fransk författare, bl.a. skrivit Les Misérable och Ringaren i Notre Dame].) och sedan vidare till Triumfbågen och Den okände soldatens grav i mitten som är en symbol för alla okända soldater som stupade undrar andra världskriget. Varje år, den 11 november, lägger Frankrikes president en krans på graven, då detta är en minnesdag för första världskrigets alla offer.
Vi tog oss även en 284 trappstegs lång promenad upp i toppen på Triumfbågen, och kunde både se Sacre Cœur och Eiffeltornet.

10/6 Turist? -Javisst!?!
Vår tredje och sista riktiga dag i modets & kärlekens stad började med en riktig dunder och brakfrukost, ni vet, ägg & bacon, smörgåsar, juice, varm choklad och hela baletten... på ett urmysigt café precis bredvid en av Europas äldsta katedraler och lite av ett riktmärke i Paris, nämligen Notre Dame.

Efter frukosten fick självaste katedralen sig ett besök. Och är man i Paris är detta ett måste. Jag tror att nästan alla som är födda i slutet på 80-talet, precis som vi har många minnen av Disneyversionen av Ringer i Notre Dame, och hur vackert tecknat denna kyrka är i den filmen. Och på riktigt är det ännu finare, för jag menar, fönstren ser faktiskt ut så som dom gör i filmen! :D

Katedralen i strålande sol, och sedan ett försöka att fånga insidans skönhet på bild!

När vi beundrat färdigt insidan gjorde vi en noga övervägning om vi skulle ställa oss i kö för att gå upp på taket och beundra vyn därifrån. Men istället valde vi att besöka toppen på nästa sevärdhet istället....

... Finns det något som är ett riktmärke för Paris & Frankrike är det absolut den 324 m höga stålkonstruktion som Gustav Eiffel lät konstruera 1887-1889 för världsutställningen Exposition Universelle. [Ligger på Champs de Mars, i 7:e arrondissementet om är intresserad ;)] Och självklart är det Eiffeltornet jag pratar om.
En av världens mäktigaste byggnader enligt min åsikt. Så högt, så känt! Och jag har till och med befunnit mig i det när det brann (läs inlägget från Paris 2003 om ni vill läsa om det besöket- ligger under fliken "Juli 2010" då det skrevs då =} ).

Anna och jag valde (istället för kön vid Notre Dame) och ställa oss i kön för att åka hiss enda upp till toppen. Så mäktigt att se hela lilla putteparis från toppen. Och dessutom blev det nått fel så vi åkte på ungdomsbiljett ;)

När vi kom ner på backen igen, köpte vi mjukglass i solen -->

Vårt tredje & sista stopp för dagen blev det världsberömda konstmuseumet Louvren. Vi hyrde audioguides för att kunna hänga med lite bättre i tavlorna, epokerna och alla olika konstnärer. Detta fd. palats har den fina platsadressen Palais Royal och utrymmer 460000 objekt. Här finns berömdheter såsom
Mona Lisa ---->    ,
Venus från Milo samt Louvrepyramiden i mitten (mycket berömd sedan Da Vinci-koden!), men också många andra fina konstverk med mindre kända konstnärers signaturer!
Vi spenderade en halvdag, tittade och tittade och tittade (och njööööööt såklart!?), tills orken tog slut :)

Sedan tog vi en välförtjänt paus och köpte varm choklad (i värmen I know...) på Starbucks. Och Anna byte enkelt namn till Ama ;D --->

11/6
Den 11 juni fortsatte vår resa mot södra Frankrike, då vi tog tåget från Paris till Frankrikes andra största stad, Marseille. Lovar att komma ut med den snart (Hoppas jag!)

À bientôt!

Bokat Wien i maj 2018!

2018:s första resa bokad!
Under kristihimmelsfärdshelgen detta år, tar jag med mig mina pinglor Anna & Jossan och drar till ny stad & nytt land, nämligen Österrike och dess huvudstad Wien!
Vi kommer besöka slott, butiker & caféer och hoppas få njuta av en fantastisk försommarweekend nere på kontinenten!

Återkommer med berättelse när vi är hemma (eller om 3 år.... uppdateringarna går sent, I'm sorry!!)