Rom 2011

Annelie, jag, Anna och mamma på en restaurang vår första kväll.

Ja, nu har ett par veckor gått sen vi kom hem, och Rom känns mer som en underbar dröm som man bara vill återvända till.
Därför ska jag nu återuppliva alla underbara minnen genom en review av allt det härliga vi upplevt med både text & bilder.

Dag 1 - the trip is on:
Vår resa började 01.45 då vi lämnade Jönköping med Swebus för att åka mot Nyköping och Skavsta. Var en direktbuss så det var inga stopp emellan oss och Nyköping. Bussresan gick bra, trots att ingen av oss fick sitta bredvid varandra. Jag somnade ganska fort och sov större delen resan. Tror nog vi alla somnade en stund - iallafall en liten ;) Väl framme i Nyköping var temperaturen inte så jättevarm, och vi som anlänt ca 30 min före angiven tid fick stå ute en stund och frysa innan lokalbussen mot Skavsta kom.

Framme på Skavsta sedan fick vi vänta 1,5 timme innan vi fick checka in bagaget. Vi fyra brudar satte oss då vid ett bord och åt lite av det vi hade medköpt till bussresan upp. Medan vi väntade gick jag & Anna o köpte bussbiljetter som vi skulle ha från flygplatsen och Termini Station. Efter en väntan som kändes som en evighet (man vill ju bara iväg!) fick vi äntligen ställa oss i kön för att checka in bagaget. Framför oss hade vi en skolklass som antagligen skulle på en skolresa av nått slag,(Vi sprang på dom vid nån/några sevärdheter sen i Rom). Efter incheckning gick vi mot säkerhetskontrollen för att sedan ta oss till väntsalen vid rätt gate. Vi satte oss i caféet/baren och drack och åt lite. Jag drack ramlösa & käkade lantchips. Vid 08.20 nånting ropade de upp att det var dags att gå mot gaten för att sedan stiga på planet. Det var här vi kände på riktigt att vår semester hade börjat.
Anna & jag hade turen att få en egen 'tre-sits' och mamma & Annelie lika så. På ditvägen sov jag hela vägen och ville inte ens vakna av att drick/godis/mat-vagnen kom. Vaknade 20 minuter innan landning när kaptenen talade ut i speakern att vi snart skulle gå in för landning. Under landningen hör jag en tjej säga 'Oh, Basilica San Pietro!' (Peterskyrkan) och jag blir så upphetsad att jag ropar ut 'Åh, Peterskyrkan! Peterskyrkan!' En kille som satt "mitt emot" oss i gången blev så upphetsad han med att han också ropar ut 'Peterskyrkan!'. Jag & Anna kunde inte hålla oss utan började gapskratta åt hela grejen! Landningen gick iallafall fint och Annelie som flög för första gången tyckte att allting gick bra, och vi andra kunde bara hålla med!

När vi kommit av och in i bagagehallen passade jag på att ringa hem till pappa och tala om att det var minst +15 grader. Han svarade inte lika glatt att dom fått mycket snö under natten och han hade nog gärna bytt med oss tror jag ;) Det gick bra att få våra väskor, då man alltid är lite smått orolig att ens bagage ska vara borta. Jag har haft turen att det aldrig hänt mig, peppar peppar.. När vi fått vårt bagage gick vi mot utgång och till bussparkeringen där vi skulle leta efter rätt buss - Terravision, som vi köpt bussbiljetter till redan på Skavsta. Efter ca 10 minuters väntan kom bussen och vi fick hoppa på den och åka från Campino Airport till Stazione Termini. På bussturen dit var nog vi lite övertrötta och förväntansfulla att de bästa under resan dit var 'Gasstation... sheep!' (Vi såg först en bensinstation sen får.. och detta två gånger efter varann!). När vi väl kommit av bussen vid Termini skulle vi nu försöka leta på vårat hotell. Mamma hade skrivit ut en karta & hade väl på nått vis en liten vägbeskrivning. Tack vare en observant Anna & en väldigt ifrågasättande Bea lyckades vi hitta till vårt lilla hotell som låg 'inhyrt' i ett gammalt hus med lägenheter och läkarmottagningar och jag vet inte vad. Vi checkade iallafall in och fick vår nyckel till rummet 'Fontana Di Trevi' där vi skulle bo under fyra nätter =)

När vi lämpat av alla grejor på hotellrummet var det dags att äntligen få utforska allt vad Rom hade att erbjuda. Vi bestämde att denna dag skulle vi se Colosseum, Palatinen & Forum Romanum. Och det gjorde vi. Efter många om och men i form av ett besök i Basilica Santa Maria Degli Angeli E Dei Matiri, en regnskur och några restaurang/café/bar-besök under promenadens gång lyckades vi ta oss bort till Colosseum och fick beskåda denna mäktiga amfiteater som Julius Ceasar byggde till folkets underhållning. Vi såg även Arco di Constantin (Konstantins triumfbåge) och på håll såg vi även Palatinen (kullen) & Forum Romanum (det gamla Rom). På vägen hem stannade vi för pommes och drinkar. Blev en kväll som slutade ganska tidigt, och jag förlorade även min kamera :( Som tur hade de andra tre kameror med sig :)

Dag 2 - 12 timmar av sevärdheter:
Vår andra dag började runt 08.30. Lite halvtidigt, men är man fyra av det kvinnliga könet och alla ska duscha och sminka sig och allt det där, så tar det lite tid. Kan berätta helt ärligt att vi inte kom ifrån hotellrummet förens vid 10-tiden. Vi gick då till café Jolly där vi skulle få äta frukost (Frukost ingick, men de hade ingen frukost servering på själva hotellet). Vi fick wienerbröd och croissanter. Mamma & Annelie drack sitt morgonkaffe, medan jag & Anna fibrilt försökte beställa in varsitt glas vatten. Det slutade med att vi fick varmt vatten och de fråga om vi ville ha thé eller bara varmt vatten. Till SLUT kom det en italienare som faktiskt fattade att det var KALLT vatten vi skulle ha och inte nått varmt vatten :P (Vi lärde oss till dag 2 att beställa in varm choklad).

Denna dag hade vi bestämt oss att vi skulle åka sån där 'Open Tour Tourist Bus' - som var en buss där man kunde sitta på taket och gå på & gå av när man ville för 13 euro. Vårt första stopp för dagen blev det som jag längtat efter mest - Peterskyrkan och Vatikanmuséerna. Vi bestämde oss ganska fort att vi skulle börja med kyrkan, då muséerna krävde mer tid. Och jag blev, precis som förra gången för 11 år sedan totalt överrumplad över hur fantastiskt stort och vackert allt är där inne. Jag kan inte för mitt innersta förstå hur människohänder har kunnat skapa detta! Bramante (arkitekten) detta gjorde du bra! Fanns så många statyer och pelare och grejer att det är helt obeskrivligt. Det fanns bokstäver längst upp i taket som på håll inte såg ut att vara mer än 35 cm höga som egentligen är 160 cm höga! Lika höga som jag! Hade gärna tagit ner en och jämfört :) Vi passade även på att klappa Petrus fot, som Michaela talat om att man skulle göra, för att få tur. Hoppas vi får tur nu då!

Efter Peterskyrkan, Petersplatsen och kikande på Schweizergardet aka Pyjamaspojkarna (enligt mig)  tog vi en paus och åt världens dyraste lunch. Vi betalade 20 euro var för pizza och en burk cola. Snacka om turistfälla, men gott ska ni veta att det var.
När lunchen var uppäten och energin återfunnen rörde vi oss mot Vatikanmuséerna, där vi kollade på så fantastiska saker som jag heller inte kan beskriva med ord. Vi var såklart inne och kikade i Sixtinska kapellet, där konklaven av ny påve hålls, och Michelangelo & hans skydslingar har gjort ett fantastiskt jobb. På många ställen (även i Sixtinska kapellet) såg vi massor av tredimesionella målningar. Många av dom såg som uthuggna ur trä, men var målat. Dom kunde sin sak på den tiden helt enkelt ;)

När vi var mätta på konst & arkitektur gick vi mot bussen för att lämna Vatikanstaten och åka mot Colosseum igen, för att kolla efter min kamera som försvann dagen före, som vi inte hittade bestämde vi oss för att vi skulle äta något och sedan ta oss an Fontana Di Trevi och Spanska Trappan. Middagen blev pasta på ett litet hak där en öl och lasagne för 6,50 euro. Lite billigare än vår lunch kan vi ju lugnt säga! Gott var det för de pengarna, var väl inte världens flash, men funkade för fyra hungriga turister.

Efter maten tog vi oss en promenad och såg som sagt Fontana Di Trevi, där vi kastade mynt i fontänen och önskade. Det betyder även att man kommer återvända till Rom. Nästa stopp var Spanska Trappan och Via Condetti med alla de fina butikerna. Medan vi gick där önskade jag att jag var rik så jag åtminstone kunde få köpa ett par Pradaskor, för typ 800 euro. But my life isn't over yet - I still got time ;D
Vi satte oss även i trappen bara för att känna att vi faktiskt varit där. Sedan traskade vi hemmåt efter att ha varit ute och gått i princip 12 timmar!

Dag 3 - änglar, demoner & pantominer
Dag tre började precis som de andra dagarna med att göra sig iordning och sen gå till café Jolly och äta frukost, bestående av varm choklad & krämbullar för mig. Denna dag var vi precis som de andra supernyfikna på de sevärdheter vi ännu inte hunnit se.
Vi började dagen med att ta ännu en turistbuss, denna gång kostade det 20 euro istället för 13, men den andra bussen stannade inte vid de platser vi skulle idag. Första stoppet för dagen blev kejsar Hadrianus' mausoleum - Castel Sant'Angelo. Vi som tittat på Änglar & Demoner innan vi åkte på resan hade ju massor av inspiration & nyfikenheten från filmen.
På vägen in fanns olika stånd med sevärdheter och två stycken olika pantominer. Den ena var en vit gubbe som stod i konstiga vinklar och som rörde sig efter hur man själv gjorde om man ställde sig bredvid honom. Han & jag gjorde Peace-tecken ihop :) Den andra var en faraostaty som bara bugade när man lade i pengar i hans/hennes burk.

Inne i själva fortet var det en utställning med någon general eller liknande som jag inte minns namnet på. Det fanns massa tavlor och statyer där inne. Och den häftigaste statyn att se var den på toppen på terassen - Ärkeängeln Mikael, som blir uppmärksammad i Änglar & Demoner.
Men även vyn ifrån toppen var så makaber och enastående att det var helt fantastiskt. Och bron som går över floden Tibern mellan Rom Stad och Castel Sant'Angelo är prydd med statyer av änglar som är så makalöst vackra att det inte finns ord och beskriva det för att göra det rättvist - precis som alla de andra statyer som står runt om i kyrkor i Rom.

Vårt andra och sista stopp för dagen blev det tempel som kejsare Hadrianus byggde åt de dåvarande romerska gudarna (ni vet Mars, Jupiter, Venus och dom). Det jag pratar om är såklart Pantheon. Denna magnifika kyrka som är begravningsplats år konstnären Rafael. Kyrkan har en fantastiskt konstruktion och är precis lika enastående vacker på insidan som de andra romerska kyrkorna som finns. Jag anser absolut att detta är värt ett besök, så obeskrivligt att vi faktiskt sett detta på riktigt :)

Dag 4 - Shoeshopping!
Dag fyra var vår sista riktiga dag, och eftersom vi sett allt vi planerat fick vi ta de saker vi kommit på att vi ville se i efterhand. Och det som vi insåg att vi ville se kyrkan Santa Maria Maggiore, en av Roms främsta kyrkor som är byggt till Jungfru Marias ära. Denna kyrka är precis som alla de andra kyrkorna i Rom jättefint utsmyckad och har en fantastisk arkitektur. Dess klocktorn är även det högsta och är 75 m högt.

Efter att vi kikat där inne bestod resten av dagen av slapp & shopping. Köpte mig ett par nya beiga klackskor från Silvian Heach. Skulle kostat 45 euro från början men fick dom för 39. Snacka om jag blev glad, då jag hade tänkt och köpa dom iallafall :) Sedan köpte jag en rosa 'turist'-tshirt som det står Universita Roma på, en kylskåpsmagneter, en till mig & en till Freddan, en halternecktopp, en väska och en 'turist'-shirt åt Fredrik med. Anna & jag köpte även varsit Italien-förkläde till Anna & Frida som hade 23-års kalas dagen efter vi kom hem.

Kvällen slutade med pasta & vin på en mysig restaurang och sedan traskade jag hem i mina nya klackisar. Vi stannade påväg på en liquor-butik (en affär som sålde alla sorters dricka), och jag köpte en Bacardi Breezer Peach - jättegod! Smaka den om ni tycker om Breezer! Och Anna köpte en flaska med den inhemska likören Limoncello som vi blivit bjudna på många gånger under resan.

När vi kom tillbaka till hotellet var det bara packa, packa, packa och packa som gällde, och sen sova.

Dag 5 - Borta bra men hemma bäst!
Dag 5 som var resans sista dag, fredag och första april började precis som alla att vi gick & käkade frukost på Jolly. Sedan vid halv 9 tog vi Terravision-bussen till Ciampino flygplats där vi åt en brunch. Jag åt chips & kinderägg och drack cola. Gottig frukost I can tell =) Vi fick vänta ganska länge innan det var dags att checka in bagaget och gå ännu en gång genom säkerhetskontrollen. Detta gick bra även denna gång, och nu på hemvägen fick vi iallafall en liten stund att shoppa i taxfreen. Jag köpte en ny parfym Donna Karen nånting. En av de nya 'äppel'-parfymerna iallafall. Limited edition som luktade supergott :D sen köpte jag även en mascara som jag i efterhand inte tyckte var så bra, men men...

Flygresan gick bra förrutom landningen. Kändes verkligen som någon tog en nål och stack hål på trumhinnan på mig. Men jag klarade mig bra som vanligt, och de andra också. Efter landning och lokalbuss till Nyköping fick vi vänta ungefär 3 timmar på Swebus-bussen som sedan skulle ta oss till Jönkan igen. Resan gick bra och vi var fyra trötta resenärer som tog en taxi från busstation och hem. Och jag kan lova att vi sov jätteskönt den natten!

Vår resa till Rom var en fantastisk upplevelse och jag hoppas & tror att det blir fler! Tack mamma, Anna & Annelie för en superresa! Fler sånna hörni! ♥

Och ni som funderar på att åka till Rom, fundera inte längre - boka! Det är en fantastisk stad som har så mycket att uppleva att det inte går att beskriva med ord. Staden bjuder inte bara på sevärdheter & underbar mat, utan även på fantastisk shopping & en del nöjen om man är intresserad. Jag rekommenderar varmt att åka hit. Att åka i slutet av mars som vi gjorde (28 mara-1 april) funkade finemang. Det var superfint väder varje dag, utom en enda hagelskur på ca 30-60 minuter, annars sol & försommarvärme. Och vi hade inga problem med att komma in nånstans för det var inga långa köer.
Rekommenderar även att flyga med ryanair om man vill ha något billigt men bra, samt vårat mysiga hotell Serendipty, om man är ute efter något enkelt men fräscht för en bra peng! :)