London Calling - nyår 11/12

Då var vi tillbaka hemma i Sverige och verkligheten, efter fyra underbara dagar i den engelska huvudstaden. Denna resa känns precis sådär drömlik och på låtsas som det alltid gör, för det är svårt och få in i huvudet allt underbart och häftigt man upplevt. Därför passar det bra att skriva om detta drömlika, nu när det ligger färskt i minnet;-D

Dag 1 - 30/12-11 - London Calling
Vår resa började fredagen den 30 december klockan 13.00, då vår fullpackade volvo lämnade Degerfors mot Skavsta Airport. Däri fanns ju jag, Fredrik, Lollo, Lax & Burra samt våra 7 resväskor! Resan upp gick bra och inga problem med jobbigt väglag eller mycket trafik. Väl framme i Nyköping och Skavsta mötte vi upp med Sofia & Maria. Checkade in vårt bagage och gick igenom säkerhetskontrollen. Det pep inte för någon denna gång, och vi var alla lättade för det. Efter detta valde vi att sätta oss i baren och ta något gott att dricka. Jag valde själv en välförtjänt Staropramenöl (jag måste ju testa nu när vi ska åka till Prag i maj :-D). Köpte även mig en bok 'Angel' skriven av Katie Price (aka Jordan). Hann bara börja i den på flyget, men verkade iallafall läsbar.

När vi suttit och gottat oss där i kanske 30-40 minuter var det dags att kliva ombord. Alla vi sju resenärer i sällskapet hade tur med platserna i flyget. Som ni kanske vet får man ju välja platser när man reser med ryanair. Jag & Lollo hamnade bredvid varann, Maria & Sofia sällskapade, medan resans tre grabbar fick en 'tre-rad' för sig själva. Under flygturens gång blev Lollo & jag hungriga och bestämde oss för att beställa in varsin steak baguette. Detta blev vi nekade, då de i denna kabin inte sålde en enda macka eller varm mat, förrutom en kopp med varm dricksoppa. Så denna gourmet slog vi till på ;-). Var kanske inte den finaste middagen vi ätit i våra 22 åriga liv, men det värmde och var mättande.

Efter ca 2 timmars flygning (från det vi lämnat Skavsta) landade ryanairplanet på Gatwick Airport, Londons andra största flygplats. Vi alla gjorde precis som vanligt när man kommit av planet - gå genom passkontrollen och komma till väntsalen för bagaget. Det gick bra att få våra väskor. Gick därefter ut för att leta efter en åttasitsig taxi, men slutade med att vårt sällskap fick dela på oss och ta två taxis. Tog cirka en timme och en kvarts bilresa tills vi anlände till Travelodge London Farringdon - vårt boende för de kommande 3 nätterna.

Efter incheckning på hotellet gick vi alla upp till våra rum för att lämpa av bageget. Några valde därefter att stanna kvar på rummet för att vila/sova, medan några av oss valde att gå ner till hotelllobbyn (som hade öppet 'til' late') och ta någon svalkande dryck medan man lät de första Londonintrycken sjunka in.

Dag 2 - 31/12-11 - Happy New Year!
Vår andra dagen på resan och vår första riktiga i storstaden var självaste nyårsafton. Vi började allihop med att äta av den helt okej hotellfrukosten. Jag som har svårt att äta frukost tyckte blåbärsmuffins & chocopops föll mig perfekt i smaken! ;-). Efter frukosten gjorde vi oss färdiga för att röra oss mot tunnelbanan och hitta rätt till vårt första stopp som för dagen skulle vara vaxkabinettet Madame Tussauds.

När vi väl anlänt till Madame Tussauds möts vi av en syn på kön som skulle få vem som helst att vilja åka hem. Två och en halvtimmes kö, och den blev bara längre och längre, så vi valde att avböja detta idag. Istället fick vi information om hur vi kunde skaffa oss biljetter på annat sätt (online) och på så sätt slippa köandet för biljetter. Istället bestämde vi oss att vi skulle hoppa på en turistbuss utan tak och se oss omkring och sedan hoppa av vid Seaworld-London Aquarium. Sagt och gjort. Köpte ett 48 timmars busskort och for mot London Aquarium. På vägen såg vi bland annat Big Ben och London Eye.

Väl framme där vi skulle hoppa av för London Aquarium, köpte vi prioriteringsbiljetter av bussbolaget och gick mot akvariumet. På vägen såg vi en jättemysig skridskobana. Jag försökte övertala dom andra att välja att åka skridskor istället för att titta på fiskar, men blev nedröstad :-P.
Vi kom iallafall fram till Seaworld och gick in via prioriteringskön. Där fick vi dock vänta för att få nya biljetter och stod istället och lekte 'arga leken' med Charles Darwin (en vaxdocka) ;-). Den såg jätteäkta ut, så man bara väntade på att den skulle börja röra på sig eller prata.

Efter att vi fått biljett nummer 2 fick vi gå in i ett litet rum för att bli fotograferade. (Jag & Lollo köpte varsitt sen, jättefint blev det!). Därefter låg London Aquarium framför våra näsor och vi såg många häftiga saker - rockor, hajar, krokodiler, sjöhästar, pingviner, pirajor, maneter [sötast var upp-och-ner-maneterna], nemo-fiskar, doris-fiskar, sköldpaddor och massa massa mer. Till och med en liten liten groda, som var av den giftigaste sorten hade dom! :-).

När vi tittat oss färdiga på fiskar och andra vattendjur kände vi att hungern började göra sig påmind i våra magar, så vi valde att äta en liten försenad lunch. Detta blev på ett ställe som hette 'Enough 2 feed an elephant'. Jag åt spaghetti bolognese och drack en pint, medan jag skrev några vykort till nära & kära hemma i Sverige.
Efter maten valde vi att åka hem och göra oss iordning inför kvällen, the big night - Nyårsafton!

Väl hemma började alla göra sig iordning för nyårsfirandet denna afton. När jag och alla andra fått på oss våra fina outfits möttes vi upp i grabbarnas rum för att ta en fördrink och lägga upp lite planer på hur kvällen skulle gå till. Vårt första mål blev att lämna hotellet och hitta en bra och trevlig restaurang någonstans i kvarteret. Valet föll på en indisk restaurang inte alls långt ifrån där god (och STARK) mat och dryck. Själv åt jag kyckling med indisk curry och drack gott rött vin. Tog även in en öl när maten började bli för stark ;-)

När alla var mätta och belåtna, styrde vi åter vår kos mot hotellet, för att hämta upp lite skumpa som vi köpt för att skåla med vid tolvslaget. Sedan for vi med tunnelbanan mot Westminister (fast fick gå av i Waterloo för det var så knökat med folk att de stängt av den hållplatsen) för gå så nära London Eye som möjligt för att få en skymt av fyrverkerinerna. Väl framme där fick vi trängas med mer folk än vad jag någonsin sett. Kan nog tänka mig att det var bort emot 2 miljoner människor där! Men vi såg iallafall några fyrverkerier och skålade med mousserande päroncider. Och det är verkligen en upplevelse i sig att bara befinna sig i en storstad under något sånt event som detta!

När klockan slagit tolv, raketer blivit skjutna och skumpan börjat ta slut beslutade sju svenska turister sig för att åka hem med tunnelbanan. Låt mig då nämna att alla andra tänkte likadant. Det var inte ens någon idé att försöka ta sig i närheten, så vårt lemmeltåg tog många svängar omkring Westminister & Waterloo station. I slutändan var vi i princip ute och gick i två hela timmar för att komma hem. Slutligen kom vi till St Pauls Cathedral och tog en tunnelbana därifrån, och när vi anländer till Travelodge London Farringdon var det 'godnatt' som gällde!

Dag 3 - 1/1-12 - Dungeons & Harrods
Vår andra dag i själva London (tredje resdagen) börjades på precis samma sätt som dagen innan - frukost & fix. Idag var det bestämt att jag, Sofia & grabbarna (Fredrik ändrade sig i sista sekund) skulle åka till Tower of London för att se på kronjuvelerna, medan Lollo & Maria skulle ta turistbussen och se alla sevärdheter via bussturen på ca 2,5 timme och sedan skulle vi mötas upp vid Towern igen. Även denna dag blev absolut inte som det var tänkt då Towern denna dag var stängd för allmänheten. Är det höjden av otur, då detta var det enda jag missade förra gången jag var i London och det jag verkligen ville se?!
Istället hoppade Lollo & Maria av (Burra fick tom stanna bussen för att få av dem!), så gick vi och satte oss på en mysig engelsk pub och beställde in fish 'n chips & pints! Gott kan jag lova =)

När vi var mätta i magarna och laddat våra kroppsliga batterier så bestämde vi oss för att besöka något som hette London Dungeons. Något slags spökhus som vi hört om under bussturen. Vi kom dit och ställde oss i kön. Dock valde Sofia, Fredrik & Maria att inta ett café istället för att gå spökrundan medan jag, Lollo, Lax & Burra morskade upp sig och intog entrékön. Väl inne köpte vi biljetter och släpptes in i något oerhört skrämmande då man inte hade en smackaning om vad som nu skulle hända. Vad vi var med om kan beskrivas som en tidsresa i London kriminalhistoria då det berättades och skådespelades om allt från Den stora Londonbranden 1666 till Jack The Ripper och hans offer. Vi fick även åka båt, 'bli klippta' av Sweeney Todd och i vissa akter fick publiken vara med och självklart blev jag 'offer' för detta och i min akt blev jag dömd till döden av Drottning Mary och bränd på bål. Vi blev även 'hängda' i en karusell som kan beskrivas som att åka fritt fall i totalt mörker. Gôrläskigt med andra ord!

Vi överlevde iallafall The Dungeons och kom ut helskinnade till Fredrik, Maria & Sofia som fikat istället för att bli skrämda. Här bestämdes det att vår grupp skulle splittras i tre - Fredrik & Lax skulle åka tillbaka till hotellet, Burra tog tunnelbanan till ett museum som var ett Memorial över olika krig, medan vi tjejer bestämde oss för att åka till 'the it place' för shoppare - Harrods! Därinne shoppades inget, då prislappen är a'la LYX! Men roligt och kika därinne iallafall. På hemvägen stannade vi på Starbucks och tog med oss något att dricka hem. Jag valde nått som var vaniljglass och jordgubbar nedmixade till en mycket söt smoothie/milkshake. Men gott var det.

På kvällen gjorde vi oss i ordning, sedan gick jag, Fredrik, Lollo, Lax & Burra till en medelhavsrestaurang in the neighbourhood. Jag beställde in en mixad grilltallrick som innehöll lamm och kyckling, och drack gott rött vin till :-). Maten var extremt god och jag rekomenderar den verkligen. Heter Sade och ligger i området kring Travelodge London Farringdon (vårt hotell). Kvällen avslutades med god baklava och baileys =)

Dag 4 - 2/1-12 - blod, svett & vax
Sista dagen på resan börjades precis vanligt med frukost. Sedan tog vi tunnelbanan mot Baker Street, och denna gången ställde vi oss i Madame Tussaudskön med prioriteringsbiljetter och slapp kön! GÖTT kan jag säga ;-).
Där inne minglade vi med kändisar som Julia Roberts och John Travolta, blev skrämda i skräckkabinettet (dock blev jag besviken då massa saknades från förra gången :-/) och tittade på Marvels hjältar i 4D.

När vi kände oss färdiga på vaxkabinettet valde vi att åka mot Oxford Circus, där Lollo & Sofia strosade på stan med jag, Maria & killarna hittade en mysig pub där de åt och jag skrev vykort hem till Sverige. Vår servitris där visade sig vara svensk också. Lite roligt! :-)
När de ätit klart mötte vi upp de andra på stan och for mot Kings Cross St Pancras igen för att hämta ut vårt bagage vi lämpat av där och for mot Victoria Station för att ta snabbtåget ut till Gatwick Airport.

Väl på Gatwick intogs mat och dryck, sedan checkade vi in bagaget och gick igenom säkerhets-/passkontrollen och även denna gång pep det inte för oss. Cred till oss! ;-D. Därefter intogs lite mat och även lite taxfreeshoppande. Och när vi sedan börjar strosa nedåt mot gaten säger någon att klockan är halv åtta, och jag kommer på att vår gate stänger fem över halv. Låt oss sig att det blev kalabaliken i gondor, och vi fick snabbt fart och sprang sista biten för att hinna, vilket vi turligt nog gjorde. Jag lämnade mitt boardingcard flåsande som en flodhäst och med en plus som kändes som att den låg på 350 slag/minut.

Väl ombord hade vi även denna gången tur att få platser bredvid varandra. Burra & Lax satt bredvid varandra, Sofia & Maria sällskapade medan jag, Fredrik och Lollo satt tillsammans i en tre-rad. Vi köpte in lite dryck och godis, men jag (och säkerligen de andra) sov större delen av resan, då jag var så utmattad efter springturen att ögonen föll ihop av sig själv.

Vi landade säkert på Skavsta Flygplats, vårt bagage kom fram som det skulle och bilturen tillbaka till Degerfors gick jättebra. Var hemma där ungefär halv 4.

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva London. Det är en underbar stad, och jag blev precis lika förälskad i denna storstad som jag redan är i Paris, Berlin och Rom. Det var olyckligt att jag inte fick se Towern, men det ger mig ännu en anledning att återvända till den brittiska huvudstaden. Att åka till London är ett måste för de som är intresserade av shopping, mat och kultur. Är helt underbart! Dock rekommenderar jag inte att åka över nyår, då det var alldeles för mycket folk på de allmänna platserna, utan åk hit nån gång på våren eller sensommaren, då är det nog underbart vackert att vara där :-)

Jag rekommenderar varmt att åka med Ryanair. Är smidigt och billigt och de har många destinationer. I London har de till både Gatwick och Stanstead. Och även vårt hotell Travelodge London Farringdon var bra. Fräscha rum, helt okej frukost och ett kanonbra läge!

Vill sist men inte minst tacka Fredrik, Lollo, Lax, Burra, Sofia & Maria för ett härligt resesällskap och en mycket fina resa. Tack hörrni! ♥