Rhodos '10!

Ja, nu har vintern verkligen kommit på riktigt, och snö och kyla omringar oss utanför fönstret. Och för att öka värmen i kroppen kan man alltid minnas sånt som glädjer en, och värmer inombords. En grej kan vara och minnas en bra resa. En solsemester som man bara genom att bli påmind om den minns värmen som om man befann sig där man varit. Så känner jag med våran Rhodosresa som jag och Fredrik gjorde i mitten av augusti. Och det vore ju då passande att berätta om den nu !

Vår resa började tidigt på morgonen den 15 augusti upp mot Arlanda, då snälla Lollo och Anna erbjudit sig att skjutsa oss upp, då det inte fanns tåg eller buss som passade. Tack tjejer, ni är bäst ! :)
Resan gick bra och ganska snabbt upp. Hade en liten paus i Västerås, där vi hade chaufförbyte. Men sedan gick det i ilfart upp till Stockholm och Arlanda airport.
Väl framme släppte Lollo och Anna av oss vi rätt terminal och jag fick krama mina bästisar hej då för en vecka och önska dom en bra men mycket regnig vecka hemma i Sverige ;)

När vi kommit fram till Arlanda fick vi sitta och vänta på att få checka in bagaget och sedan "droppa av" bagaget för att sedan gå till gaten. Det pep för Fredrik när vi skulle gå igenom säkerhetskontrollen men har ingen aning om varför, eftersom man fick ta av sig bältet innan man går igenom. Iallafall runt kl 7 på morgonen fick vi äntligen gå på planet. Flygresan gick bra, jag sov och läste större delen av resan så de 3 h och 45 min gick ganska fort. På ditvägen visades filmen "Farsan". Fredrik kollade men jag orkade inte.
Transferresan till Pefkos gick även den bra. Jag sov större delen av resan dit med. När vi äntligen kom fram till hotellet, böt vi om till badkläder det första vi gjorde och la oss vid poolen. Men är det 35 grader varmt när man anländer kan man inget annat än ta vara på det ;)

Sol och bad stod mest på schemat under vår vecka. Solen sken och vi hade ca 40 grader i solen varje dag. Tre av våra dagar spenderade vi på Pefkos Beach. Det var en liten fin och välskött strand med klarblått vatten. Jättehärligt. Vi köpte flytmadrasser som vi använde varje dag vid poolen och även vid havet. Det var ganska lugnt och vindstilla dessa dagar så det var knappt några vågor. Då var det härligt och ligga och flyta omkring i det salta vattnet. En dag köpte vi även ett pingpong spel med Rhodos karta på. (Fredrik tog med dem hem som souvenir). Det spelade vi nästan varje dag, och jag var inte lika dålig som jag trodde, eller så var Fredrik inte lika bra som han påstod ;)

En av våra kvällar på Rhodos lämnade vi Pefkos för grannstaden Lindos. En by dit många av Rhodosborna själv valfärdade till. Där hade vi tänkt och gå upp på berget där Acropolis of Lindos står, men med den hettan, inga vattenflaskor och ej anpassat klädval kom vi bara en tredjedel av vägen upp. Istället satte vi oss på en mysig restaurang som hette Hermes (uppkallad efter guden Hermes som budbärare till de andra gudarna i grekisk mytologi). Där fick jag en efterlängtad Souvlaki (grillspett) och drack för första gången i mitt liv ölen Alfa, som var hur gott som helst ! :) Kvällen avslutades med shopping i Lindos mysiga gränder.

Resan hemmåt blev 3 timmar försenade, så planet lyfte från Arlanda när det skulle lyft från Rhodos. Men själva resan gick väl bra, förrutom väntan på Sunwing Resort Kallithea. Det var varmt och jäkligt, men vi hade iallafall råd till vatten. På flygresan hem kollade vi på Göta Kanal 3. Inte lika bra som de andra, men helt okej och se. På Arlanda stod mamma & pappa och väntade på oss, eftersom vi missat bussen hem pågrund av förseningen.

Under veckan har jag testat ny mat som jag aldrig ätit förut. Bla svärdfisk. Var helt okej, men inget speciellt. Ska dock testa en gång till innan jag bestämmer mig för vad jag tycker ;) Dålig mat fick vi första kvällen när vi åt på Taverna Tsambikos. Jag fick ljummen moussaka och Fredrik fick vitlöksås utan vitlök.

+ på resan: servicen på hotellet, vädret, alfa-öl, Lindos gränder, havet, tzatziki, flytmadrasserna och maten på restaurang George.
- på resan: slarviga städerskor, maten på Taverna Tsambikos, myrorna som fanns över hela Pefkos, avståndet till stranden, flagningen, myringarna (muterat flygfä, blandning mellan myra & geting), väntan på väskorna på Rhodos flygplats (ditresan), Planets försening och väntan på Sunwing Resort Kallithea i 2.5 timme (hemresan).

Trots att det finns några minus på resan tycker jag ändå att vi hade en toppenvecka. Vi fick lugnet och härligheten vi kom för, och vi åt underbart god mat de flesta dagarna, förrutom första.
Jag rekommenderar varmt att åka till Rhodos. Det är en fin ö som har nått som passar alla. Om man vill åka till ett ställe där man vill ha lugn och ro passar Pefkos perfekt. Det är en pittoresk liten by med en del supermarkets, hotell och restauranger. Dock inget nattliv ! Då bör man dra sig närmare Rhodos stad. Vårat hotell Pefkos View var underbart. Servicen var helt perfekt och man kände sig alltid välkommen. Hotellutrymmena och poolen var alltid välskött och fräscht. Det hotellet rekommenderas VARMT ! :)
Hotellet finns i Vings sortiment, och jag rekommenderar dem varmt som researrangör.

Bilder:

καλή αντάμωση! στο επανιδείν!

Bokat: Rom 28/3 - 1/4 - 2011

Ja, nu är 2011 års första resa bokad. Och denna gång far vi till en av Europas äldsta städer och Italiens huvudstad - Rom.
Det är jag tillsammans med min mamma och min kompis Anna som ska åka och beskåda några av världens mesta kända byggnader och platser. 5 dagar ska vi strosa runt och njuta av god italiensk mat, härliga sevärdheter och lite ledighet också :)
28 mars bär det av söderut, och 1 april åker vi tillbaka.

Några saker som vi kommer att besöka är såklart Peterkyrkan (den stora bilden) med Vatikanstaten och Vatikanmuséerna med Sixtinska kapellet som målades av Michelangelo.Det är även därinne som konklaven (valet) av ny Påve innefattas.
Men förrutom Peterkyrkan etc, ska vi även se Fontana di Trevi där Anita Ekberg badade i filmen "La Dolce Vita". Vi kommer även sen Pantheon, Forum Romanum och Colosseum. Och massa annat såklart ! Skriver en härlig reseberättelse när jag kommer tillbaka =)

Arrivederci !

Kiel '10

Ja, nu är det nog dags och ta sig i kragen och berätta om vår mysiga utfärd till Kiel i Tyskland den 1-3 december i år.
Det var jag, min kompis Lollo, mamma och pappa som åkte. Egentligen skulle inte min pappa ha följt med, utan min mammas väninna Birgitta istället, men så blev Birgitta sjuk, och då fick pappa följa med istället. Blev ju ingen tjejresa som det var tänkt från början, men vi hade roligt ändå.

Dag 1 - 1 dec
Vår resa började kl 13.00 onsdagen den 1 dec. Vi blev upphämtade av charterbuss på medborgarplatsen i Degerfors, och for sedan vidare mot Göteborg och Kielfärjan.
På dit vägen upptäckte vi ganska så fort, att jag & Lollo sänkte medelåldern kraftigt ! Jag kan nog tilloch med säga att mina föräldrar sänkte medelåldern en bit ! Det var vi och en massa pensionärer helt enkelt.
Vårt sällskap fick plats längst bak i bussen, där vi åt och drack gott, pratade och skrattade. Resan gick bra, stannade och åt i Götene på Rasta där. Jag åt Korv och pommes, o drack öl till det =) det var gott kan jag lova !

När vi börjar närma oss Göteborg fick vi mer information om Kielresan. Det visade sig att Stena Line hade bytt ut Kielbåtarna Stena Germanica och Stena Scandinavica, och att dessa gamla båtar numera gick till Polen. Och de nya båtarna (som har samma namn som de gamla) skulle vara mer som fraktfartyg. Jaha, tänkte vi. Hoppas bara att det blir bra då !

Iallafall gick fyra förväntasfulla turister på båten för att njuta av en trevlig kryssning och lite ledighet, mitt i stressen. Låt oss också säga att det var fyra något chockade turister som intog sina hytter på däck 9. Visst, var väl inget fel på hytten. Den var fräsch, och badrummet var också fräscht. Men litet ! Det fick bara plats två personer där inne, för det fanns bara två sängar. En underslaf och en överslaf. Det blir nog bra tänkte vi, för vi ska ju endå bara sova och duscha här typ. Så det första vi gjorde var och fräscha upp oss och byta om för att inta taxfreen och sedan äta något på kvällen. Och jag kan bara säga att här börjar vår besvikelse: Taxfreen var jätteliten ! Kanske en tredjedel så stor som den brukar vara på Kielbåtarna. De sålde jättelite av allting, förrutom parfym och kosmetika. De sålde inte en enda Bacardi Breezer ! Och är det något som man brukar vilja njuta av på en kryssning är ju en Bacardi ! Men men...

Båten visade sig inte vara stor alls, och gick man långsamt hade man gått igenom hela nöjesdelen på båten på en halvtimme, inkl. taxfreen. De hade en liten bar och ett dansgolv på 8 kvm, där det fick plats max 8 personer och dansa samtidigt. Inte kul alls. Två restauranger fanns. Den ena hade julbuffé för 350 kr, den andra var svindyr ! Men äta bör man, annars dör man... så vi satte oss på restaurang nr 2, den svindyra och käkade. Mamma, pappa och Lollo åt någon slags macka med räkor på, och dom var inte snåla med räkor kan jag lova. Själv åt jag en Caesarsallad, för 110 kr. Drack gott vitt vin från Australien till, som jag fått provsmaka. På kvällen tog vi lotter i ett lotteri man kunde vinna godis och vin i, men jag vann inget, och inte Lollo heller. Mamma vann en vinflaska och en miniflaska Dooleys. Tur för henne då ;) Men så stod det ett snällt par bredvid oss som vunnit två miniflaskor Dooleys, så Lollo och jag fick varsinn =) Hihi. Sedan samlades vi alla i mammas & pappas hytt för att prata om morgondagen. Där slutar vår resdag, och vi var fyra förväntasfulla turister som somnade in i våra hytter.

Dag 2 - 2 dec
Dag två började med att vi vaknade, halvt pigga & glada iallafall. Förväntasfulla var vi ju iallafall. Vi skulle ju snart anlända till Kiel. Efter lite problematik med lite av varje kom vi iallafall iväg till frukostmatsalen och fick i oss lite breakfast allefall. Är väl inte världens bästa frukost, men jag testade iallafall och äta amerikansa pannkakor för första gånger. Med massor av lönnsirap på ! Var väl helt okej, men tycker nog bättre om vanliga svenska pannkakor bättre. Sedan fick vi mycket information om tidändringar och allt vad det nu var. Så det slutade med att vi anlände i hamn kl 10, när vi egentligen skulle göra det kl 9. Detta pga oväder. Och här slutar det inte. När vi kom ut ur båten såg vi värsta snökaoset. Detta snökaos som härjade i hela Tyskland, har tyskarna inte varit med om på mycket länge. Tåg och flyg var inställda, och en del bilvägar gick inte alls, tex; den till Lübeck. Så de som skulle dit fick stanna kvar i Kiel istället. Vi fick stå och vänta länge på våran buss, så vi kom nog inte iväg mot Citti (en jättestort varuhus som har allt), där vårt första stopp skulle vara, förrens kl 10.30. Dessutom tog det en väldigt lång tid och komma dit, så vi var väl på Citti kl 11. Vi skulle packa in allt vi handlat vi kl 13.30. Så två och en halv timmes shopping stod på schemat.

Och vi shoppade, det kan jag lova ! Det mesta var väl utvalda goda drycker. Jag själv köpte med mig två vinflaskor hem för totalt 55 kr ihop. Det ena var något jag skulle testa, kommer inte ihåg vad det heter, medan det andra var en flaska Blue Nun, som är mitt favoritvin :) Efter en stunds shoppande bestämde vi oss att vi skulle ta något gott och dricka. Mamma och pappa tog varsin weisbier (veteöl), medan jag tog vatten och Lollo köpte något som hon trodde var cider/alkoläsk men visade sig vara ekologisk lemonad. Åh, vad vi skrattade när vi fick reda på vad det var. Som tur var fick hon smaka på weisbieren, som blev hennes nya favorit !

Efter Citti så åkte vi tillbaka till båtterminalen (resan på 4 km som vanligtvis tar en kvart tog en timme, och jag hann o sova 20 minuter utan att vi rörde oss ett smack.), och därifrån tog vi oss mot stan. Vi bestämde att vi skulle äta det första vi gjorde, eftersom alla var hungriga. Vi hamnade på det vanliga stället vi brukar äta på - Kieler Braueri. Jag tog wienersnitzel och öl, Lollo gjorde lika så. Och galet gott var det som alltid. Sedan fortsatte vi på stan. Jag insåg snabbt att jag inte tyckte om Glüwein med rom i. Vågade inte prova mer, så det fick räcka med och dela en kopp med Lollo, som tyckte det var helt okej :) Efter maten gick vi in i Kiels stadskyrka, och vem lyckas dra all uppmärksamhet till sig genom att få sms ? - Jo, jag ! Skämmigt. Men gud svarade genom att ringa i klockorna när vi gick ;), haha. Sedan gick vi först runt bland alla butiker, såsom Cubus och Madonna (en tysk klädaffär med mycket snygga kläder i !), sedan gick vi in på Deischmann sko där jag fyndade högklackade stövlar, medan Lollo hittade ny väska och plånboka. Glada ihågen och nöjda över våra fynd mötte vi mamma & pappa på Dab, ett ställe där vi alltid brukade äta förr. Dessvärre stängde det mysiga haket för nått år sen och gjordes om, vilket inte blev lika mysigt som förrut. Men en weisbier får man ju alltid i sig, vart som helst ;)
Vi avslutade vår vistelse i Kiel med att gå på Kiels julmarknad. Där jag köpte en glasyrprydd pepparkaka och Lollo köpte ett kanderat äpple. Var verkligen jättemysigt och gå där inne, trots att snön yrde om oss och vi fick pulsa i den 2 dm blötsnö som redan fallit till marken.

Vi avslutade vår reda med att handla godis i taxfreen, och sen hamnade vi i lilla baren igen. Jag introducerade Lollo i min nya favoritdrink Cruch 43, som inte är svårare än Likör 43, pressad citron och 7up. Och den gick hem hos Lollo med ! Så det satt vi och smuttade på resten av kvällen, tills vi tyckte att allt annat var så tråkigt att vi valde och gå och lägga oss.

Dag 3 - 3 dec
Var en väldigt seg dag. Efter en hård dag i Kiel dagen före, så var vi mycket trötta vår tredje och sista dag, som var resdagen hem. Vi stannade som vanligt i Götene, där jag denna gång åt Bakad potatis med tzatziki i. Var gott.
Sedan for vi enda hem till Degerfors.

Vår resa var både bra och dålig. Det dåliga var att det inte var något röj på båten och att vi fick väldigt lite tid i själva Kiel. Sen var vädret inte det bästa, men det är egentligen inte något att göra åt. Det positiva var all härlig shopping, god mat och den mysiga julmarknaden. Det braiga höjde ändå upp, så att resan blev bra till slut.

Jag rekommenderar varmt att åka till Kiel. Det är en jättemysig hamnstad, något större än Jönköping/Örebro/Karlstad, med ca 200.000 invånare. Det är lika fint på vintern som på sommaren, och har mycket härliga butiker och mysiga matställen. Jag tycker däremot inte att båten var så rolig så att jag skulle inte åka bara för att åka på kryssning, men däremot skulle jag gärna åka till Kiel för att shoppa det ena och det andra, samt att njuta av denna mysiga stad. Så resan får iallafall 3,5 av 5 :-).

Tack mamma & pappa för trevligt sällskap. Och tack bästaste Lollo ♥ för att du följer med när jag drar med dig på galna upptåg ! Jag hoppas på fler sånnahär resor =)