Holland 2oo4

För snart 7 år sedan som det faktiskt är i år, var jag tillsammans med min drillgrupp och några andra dans- och musikgrupper från Degerfors Musikskola iväg på en musikresa till Holland. Vi åkte 17 maj, tidigt på måndagmorgonen som det var, och bussresan som vi skulle göra skulle ta ett dygn ungefär.

Har inte jättemycket minne om just detaljer, men kan berätta om lite olika utflykter vi gjorde. En dag var vi på ett Zoo. Kommer inte ihåg vad det hette, eller var det låg, men de hade iallafall massor av djur, och kommer speciellt ihåg att en fågel smet från sin bur eller liknande. Det fanns även en flodhäst som vi döpte till Clas.
En annan dag var på vi ett nöjesfält som heter Efteling. Det var ca 3 gånger större än Liseberg, och hade sagotema. Åkte massa roliga karuseller, bla en vattenkarusel och en berg-o-dal-bana i mörkret. Snacka om att jag var rädd!

En annan dag gjorde vi en utflykt till Holländska huvudstaden Amsterdam. Först när vi kom till Amsterdam fick vi åkte en liten båt på floderna som går genom staden. Själv var jag så trött att jag somnade, och vaknade när guiden pratat färdigt & vi skulle gå av. Sedan blev det en hel del shopping. Minns en affär som hette CoolCat eller liknande. Var som ett holländskt HM ungefär.

Holländarnas matvanor överensstämmer inte helt med den svenska matkultur, även om det inte var jättekonstigt heller. På morgonen fick vi alltid nutella på smörgåsarna till frukost, och en dag var på ett stort Pannkakshus där man fick pannkakor stora som pizzor och med en pizzas innehåll. Jag tror jag hade bacon & russin på min, medan någon annan hade ananas och grädde på! Gott var det iallafall, och är man i Holland så ska man äta pannkakor på något Pannkakshus tycker jag!

Men förrutom och roa oss så fick vi ju även "jobba" lite också. Vi var ju faktiskt där i Holland för att representera Sverige och Degerfors Musikskola. Så en av dagarna var vi vid någon herrgård eller liknande och drillade/dansade/spelade från tidig morgon till sen eftermiddag. Jag & min grupp hade ett flagprogram där vi hade flaggor med svenska flaggan på. Gick riktigt bra och var roligt att få uppträda för några andra än bara mamma & pappa osv.

Detta blev en kortverion av resan då mitt minne inte är något bra. Har tyvärr inte fört några anteckningar om hur vi hade det, och inte heller många bilder - (hittade endast en idag - på flodhästen "Clas". Återkommer om jag hittar fler!)
Men resan var iallafall bra. Roligt och åka iväg med drillkompisarna och Holland är ett mycket mysigt land.
Jag hoppas & tror att jag kommer åka tillbaka - är mycket sugen på att åka tillbaka till Amsterdam.
Vad framtiden har att erbjuda märks ;)