Påsk i Berlin, 2019!

Nu har det gått två veckor sedan vi kom hem från Berlin, och jag kan inte mer än känna att jag inte riktigt var redo att åka därifrån. Vilken stad, vilken påskhelg... Men låt oss starta från början.

Torsdag 18 april - En solig skärtorsdag.
Vår avresedag var självaste skärtorsdagen. Den dagen (eller snarare natten) som Jesus firade nattvarden med sina lärljungar. Vår skärtorsdag började på förmiddagen då jag & Sandra (en av två medresenärer) i sista stund fick se att vi bokat buss till fel terminal på Arlanda och fick krångla till oss nya platser på rätt buss med en timmes senare avgång. För att fira att vi lyckats med detta tog vi oss upp till Stortorget i Örebro där vi mötte Rebecca (andra medresenären) över ett glas rosé i den underbara vårsolen.
(null)

Vår buss avgick som planerat 13.50 och vi tog oss smärtfritt upp till Arlanda och Terminal 2. Då vi valt ett glas vin istället för lunch var vi hungriga när vi kom fram och gick direkt efter incheckning och säkerhetskontroll till O'learys för mat och dryck.

Kl 19.00 avgick Easy Jet planet som planerat mot destination Berlin! Väl ombord i våra platser i mitten av planet beställde vi in choklad och bubblig rosé för att ännu en gång skåla in en härlig påsksemester i tyska huvudstaden. Vi anlände strax innan 20.30 och fick bagaget mycket snabbt. Fick smidigt tag i en taxi (såååå bra kösystem på Tegelflygplatsen, well done!) som på ca 20 minuter tog oss till vårt hotell Novum Hotel Aldea Berlin Centrum i stadsdelen Schöneberg. Eftersom det varit en lång dag kände vi oss ganska sletna och valde en tidig kväll.

Fredag 19 april - En lång fredag.
Efter en god natts sömn och en härlig sovmorgon steg tre svenska tjejer upp, sugna på frukost och att upptäcka Berlin. Vi startade dagen med brunch på ett mysigt grekist inspirerat café i vårt område som bjöd på gott kaffe och god frukost.

Efter frukosten togs "to do"-listan fram för att börja fundera på vad vi skulle göra av dagen. Solen sken härligt så en promenad blev det till Pariser Platz och ett av Berlins mest kända monument - Branderburger Tor. En triumfbåge som ska symbolisera seger och som nyttjats av olika personer under århundrandes lopp. Hitler använde Branderburger Tor som en symbol för sin makt. Under Berlinmurens tid var detta en mittpunkt mellan Öst- och Västberlin och verkade agera som något slags neutral mark.
Då solen stog högt på himlen och gassade hårt (jag som valt jeans idag såklart...) gjorde att dagen blev ytterst varm, och vi valde att hitta en uteservering vid ett hotell på Pariser Platz för resans allra första Berliner Kindl (berlinsk öl).
(null)

Efter att vi druckit upp vår goda öl bestämde vi oss för att dra vidare. Alldeles i närheten låg förintelsemonumentet som är 2600 stenblock i olika storlekar som står som symbol för alla de judar som mördades under Förintelsen.

Eftermiddagen spenderades på en uteservering vid Alexanderplatz med mat och öl, för att sedan på kvällen dra till området Kreuzberg som vi fått tips om. Där intogs en jättegod vietnamesisk middag på Phohoi. Därefter besöktes trevliga barer med billigt dricka. 3,5 euro för ett glas Prosecco är helt i min smak!

Lördag 20 april - en påskig afton.
Då vi dagen innan kommit hem senare (eller tidigare, välj själv...) än vanligt tog vi även idag sovmorgon.
Då vi vaknat ganska sent valde vi att äta lunch direkt istället och hamnade på Carambar, en restaurang vid Alexanderplatz som passade bra då vi dagen innan planerat att vi  skulle hänga ganska mycket runt Alexanderplatz då vi både skulle shoppa på Primark & gå på Berlin Dungeon (skräckhus, likt hotell Gasten på Liseberg).
Vi började dock med ett besök i Mariakyrkan och Berliner Dom (gick dock aldrig in i domen). Även denna dag var soligt och vi hängde i en liten park kring domen, innan det var dags kl 13.30 och gå till Berlin Dungeons. En 1,5 timmes underhållande skräckteater med historier från Berlin möttes vi av spöken, gastar och mördare (vem vet, man kanske har en mördare omkring sig...).

Efter The dungeons behövde vi ladda upp med energi inför kommande shoppingen, så vi satte oss på torget vid Alexanderplatz och åt en stor härlig glass. Där efter spenderade vi 3 timmar med att shoppa på Primark och fick med oss både det enda och det andra hem!
(null)

Något trötta i ben och huvud efter shoppingen hamnade vi sedan på indisk restaurang för sen middag innan vi tog apostlahästarna hem till hotellet.

Söndag 21 april - Påskdagen.
Denna morgon/förmiddag började med att vi skulle leta på det perfekta frukoststället. Och efter mycket mycket mycket letande hittade vi faktiskt det. I en utkant av stan hittade vi ett mysigt lite hipsteraktigt ställe med gott kaffe och god frukost! Väl värt 100 spänn!

Idag hade vi bestämt oss för att bli kulturella for real... idag skulle vi ta oss an historiska Berlin med inriktning Berlinmuren. Så vårt första stopp blev Checkpoint Charlie, kändaste övergången mellan Öst- och Västberlin som gick under den delen av Berlin som amerikanerna basade över (Berlin var tydligen uppdelat i olika sektorer som olika länder på nått vis basade över efter andra världskriget...). Vi hyrde audioguides och blev häppna och förfärade över vad berlinarna egentligen fick utstå efter krigsåren. Att helt plötsligt gå från demokrati till diktatur i östberlin som anledde massflykt till Västberlin som alltså är orsaken till varför man bestämde sig för att ställa upp den 43.7 km långa muren (resterande 112.7 km runt Västberlin hade taggtrådd runt sig) och hindra flykt/passage mellan de olika delarna av muren. Familjer splittrades över en helg och folk besköts när de försökte ta sig över. Många påhittiga flyktvägar koms på och minst tre tunnlar försökte (nån lyckades) grävas under muren. Som utomstående är jag glad att den föll 9 november 1989 och att Berlin och Tyskland idag är förenat igen.

Vi fortsatte sedan eftermiddagen med ett besök vid den del av muren som finns kvar på sin originalplats. Känns så overkligt att den gått rakt igenom stan.
(null)

Efter besöket vid muren åkte vi till Mauerpark (murparken, passande va!) där det var marknader, foodtrucks, karaoke och en mur fylld med grafitti! Där hängde vi först en stund på en konstgjord strand mitt på marknaden och åt inte så god currywurst, för att sedan sätta oss i gröna gräset där vi drack öl och lyssnade på modiga karaokesångare!

När solen som stått högt på himlen började gå ner tog vi u-bahnen till hotellet, svirade om till partystass och for till Alexanderplatz (idag igen!!) där mat & drinkar hägrade på Carambar! Hemgång lagom till 02.30 sen.

Måndag 22 april - en annandag påsk
Efter 3 hela dagar i Berlin kände vi att vi sett mycket men skulle ändå vilja se lite mer. Därför valde vi efter en jättegod frukost att åka på en entimmes lång rundtur per båt på floden Spree. Mysigt men något blåsigt.
(null)

Lunchen intogs på en mysig Trattoria vid vattnet. Vi gick även runt lite i området kring Nicolaikyrkan (som idag är ett museum). Själva området är som en liten by i den stora staden med torg och lite statyer. Sedan promenerade vi vidare tillbaka till Alexanderplatz för att köpa biljetter till att på kvällen åka upp i TV-tornet för utsikt över Berlin. Sagt och gjord... därefter gick U-bahnen vidare till East Side Gallery. En del av muren där konstnärer fått frihet att porträttera sina syner och tankar om politik. Många intressanta verk måste jag säga!

Vi tog sedan U-bahnen tillbaka till hotellet för att göra oss iordning för kvällen, sedan gick färden åter till Alexanderplatz och TV-tornet (Fernsehturm) där vi åkte upp enda till baren (tog oss dock inget att dricka..) och begrundade synen av vackra Berlin. En stad som fått utstå så mycket skit egentligen... först två världskrig och sedan Muren-tiden, men ändå är så vacker och tilldragande. Också idag en riktig metropol fylld med häftiga barer och hippa butiker.

Kvällen som var vår sista avslutades på en mysig typisk tysk restaurang (som vi hittade av en slump) med jättetrevlig personal och mycket god mat. Bra avslut på en bra resa!
(null)

Tisdag 23 april - Mot vardagen igen.
Sista dagen, något vemodiga packades det sista, frukost på hotellet och Sandra tog sig en promenad bort till Kaiser Wilhelms minneskyrka vars torn blev bombat under andra världskriget och som minne aldrig byggdes upp igen. Vi tog efter frukost och utcheckning ubahnen en bit för att sedan smidigt åka flygbussen till Tegelflygplatsen. Kl 13.15 lyfte planet och 25 min innan planerad landning ankom vi till Arlanda igen!

Åh Berlin, underbara stad! Blir mer och mer kär i dig! Så skulle kunna åka hit hundra gånger till.
Tack Sandy & Becca för en toppenbra resa! Fler sånna! 💗

/Bea.

New York bokat i oktober 2019! 🗽

(null)

I år är det min tur att bli tant och fylla the big 3-0! Jag har haft åldersnoja i snart ett decennium, men äntligen börja komma till ro med mitt åldrande! Men detta måste ju ändå firas stort - så jag drar till och gör det i N Y C! 🗽🇺🇸 Mitt första besök i USA! Ska bli så kul! 6-11 oktober blir jag & favoritphille borta 💕. Hoppas besöka bl.a. Frihetsgudinnan (stora bilden), Empire State Building, Central Park, Times Square & Brooklyn Bridge.

Återkommer när jag kommer hem.