Nice 2018!

Vyn över Monte Carlo!

Förra året, alltså 2017 fick ju jag en toppenbra present av min bästing Philip - en resa tillbaka till fantastiska Nice & franska Rivieran.
Så efter två dagars arbete efter att ha kommit hem från Wien, tog jag resväska, pass & pojkvän och drog igen! Globetrottern i mig jublade flerfaldigt 😎

Resan påbörjades onsdagen 16 maj. Philip och jag tog bilen upp till Arlanda, parkerade vid Connect Hotel och kom med bussen ordentligt. Klockan var bara morgon, men vi var hungriga så vi åt tidig brunch på Taco Bar och skålade hjärtligt i bubbel 💕 Dessutom hann vi också växla pengar - tur Forex finns på Arlanda! Vid 11-tiden gick vi ombord Norwegianplanet som på 3 timmar skulle ta oss ner till sydfrankrike 🙌
   Flygresan gick alldeles utomordentligt. Gott och äta & dricka fick vi införskaffat också. Väl framme det lite snurrigt på flygplatsen, men vi kom iallafall till slut med rätt buss och av vid en hållsplats nånstans på Promenade des Anglais. Fick gå en bit upp i stan för att komma till hotellet, men det gick fint.
   Väl installerade på hotellet böt vi om för att sedan utforska denna fantastiska kuststad. Gick längs Promenaden för att sedan hamna i gamla stan där vi satte oss ner på en irlänsk pub och drack bubbel. Hittade senare en italiensk restaurang att äta på och där vi testade på fransk öl, för att där efter gå hemåt och ladda om för nästa dag.

Dag två, torsdag 17 maj (Grattis Norge!) började vi med att i över en timme leta efter den perfekta frukostrestaurangen. Och det var det värt! Hamnade på nån liten fransk pub typ som serverade den allra godaste äggröran jag någonsin ätit i mitt liv! Tragiskt nog minns jag varken namnet på stället eller var i Nice den låg 😫
Idag bestämde vi oss iallafall för att utforska rivieran och tog tåget till grannlandet Monaco och dess huvudstad Monte Carlo. Just denna vecka höll monegaskerna på att bygga upp hela stan för nästkommande veckas Formel 1 Race - Monte Carlo Grand Prix, så det var jättesvårt att hitta i staden. Så vi gick och gick och gick i värmen. Men vi han lyxa med snacks och mat och bubbel också 😍 och dessutom spendera ett par timmar i hamnen och lapa sol och havsluft. Och Philip gick till och med till sin stora lycka se en grävmaskin i M.C. 😂 Iallafall efter en trevlig middag med utsökt god vegetarisk pizza tog vi tåget "hem" till Nice igen. Där gick vi längs Promenaden och hamnade vid änden och muren som är där.

Dag tre, fredag 18 maj, då vare dags och åka med tåget åt andra hållet. Denna gång hamnade vi mitt i filmfestivalen i Cannes. Vi åt god lunch, käkade fantastiskt god gelato, spanande på kändisar & icke-kända men otroligt snyggt klädda människor, drack öl med fruktsmak och hängde på stranden. Dagen gick fort och lite färg hann vi få innan tåget skulle tillbaka till Nice igen.

Dag fyra, lördag 19 maj, var vår hemrese dag. Frukost på uteservering sedan tog vi våra apostlahästar och GICK (!!!) den en timme långa promenaden till flygplatsen. Väl på flygplatsen slog vi ihjäl lite dödtid genom att spana på alla flyg som landade på Côte D'Azure-flygplatsen. Och det var många! Flera i timmen... Och väldigt många olika flygbolag. Spännande och googla fram alla olika 😉
     Flygresan hem gick jättebra. Likaså bilresan hem, trots att GPS:en tog oss en spännande väg runt Stockholms lantliga sida.

Tack älskade bubbis för en mycket fin present & resesällskap! 💗 Nice var lika fantastisk som förra gången... och har ni inte varit där, åk dit! Sol, bad, storstad & lyx för inte allt för stort kapital! Flög med Norwegian för första gången och är jättenöjd! Med tanke på flygresan veckan innan (Läs inlägget om Wien 2018), så var detta rena rama  bekvämligheten själv!