New Year in Barca, 14/15! đŸŸ

2014 var ett Är av stora förÀndelser i mitt liv, som Àndrade synen pÄ hur livet kan se ut och vad jag ville fÄ ut av mitt liv. För att verkligen fÄ kÀnna att det blev ett avslutat kapitel och ett nytt skulle börja, drog jag & min bÀsta Anna till Barcelona för att fira in det nya Äret pÄ bÀsta sÀtt.

29/12 So it begins...
Vi tog smidigt Swebus upp till Arlanda denna mĂ„ndag. Vi lyfte pĂ„ eftermiddagen och var framme pĂ„ flygplasten lagom till lunch. Åt varsin baguette och drack gott - Anna drack vitt vin & jag tog en öl.

(null)

PĂ„ flygresan dit flög vi med spanska flygbolaget Vueling. Blev bjudna pĂ„ dryck, sĂ„som vin & lĂ€sk. Vi som nyss fyllt 25 Ă„r (Anna bara 2 dagar innan avresa!) fick förfrĂ„gan av en nĂ„got osĂ€ker flygvĂ€rdinna "Eh, you're 18 right?" . Vi svarade givetvis ja, fick vĂ„rt vin & kommer för all framtid leva pĂ„ detta! 😁

VĂ€l framme i Barcelona, runt 20-tiden tog vi en taxi till vĂ„rt hotell - Residencia Salesiana MartĂ­-Codolar. Ett enkelt hotell med frukost inkluderat. Hade en tunnelbana och ett sjukhus i nĂ€rheten. Det kĂ€ndes tryggt 😉
Vi installerade oss i vÄrt rum, med tvÄ enkelsÀngar och trötta som vi var tog vi tidiga kvÀll.

30/12 Barca baby!
VĂ„r första riktiga dag i den spanska hamnstaden vĂ€cktes vi till solsken och hyfsat varmt. FrukostbuffĂ© serverades och vi Ă„t i godan ro. Sen kom ju frĂ„gan vad vi skulle hitta pĂ„. Ingen av oss hade ju varit i Barcelona tidigare och hade mĂ„nga saker pĂ„ Bucketlisten att pricka av. Vi tog iallafall oss till tunnelbanestationen som inte lĂ„g sĂ„ lĂ„ngt ifrĂ„n vĂ„rt hotell och Ă„kte nĂ„gra stationer in till stan. DĂ€r strosade vi runt i stan och sĂ„g bl.a. Sagrada Familia (kĂ€nda katedralen mitt i Barcelona). DessvĂ€rre var kön inte barmhĂ€rtig sĂ„ vi valde att inte gĂ„ in i kyrkan utan beskĂ„da den (& dess renovering😂) utifrĂ„n. Vi gick Ă€ven förbi en triumfbĂ„ge (alla stĂ€der har tydligen triumbĂ„gar...) och hamnade pĂ„ ett chokladmuseum dĂ€r de hade figurer utskurna ur chokladen och information om hur kakaon kom till Europa och Spanien. Biljetten var till och med en 100 g chokladkaka!

Efter museumbesöket tog vi lunch pĂ„ ett hamburgerhak och drack vin. Maten var god och vinet lika sĂ„. Vi besökte dĂ€r efter ett till museum, kikade pĂ„ Barcelonas katedral och drack sangria i solen (det var ca +16 grader denna decemberdag) pĂ„ nĂ„gon av uteserveringarna lĂ€ngs La Rambla. Vi hann Ă€ven med ett besök pĂ„ en mysig irlĂ€ndsk pub, med vĂ€ldigt rangliga bord 😅

KvÀllen avslutades med middag och dÀrefter tidigt i sÀng.

31/12 Feliz Año Nuevo
Andra dagen i Barca... Vi hade bestÀmt oss att efter frukost skulle vi ta tunnelbanan till fotbollsstadion Camp Nou och ev. berget Tibidabo ocksÄ.
VĂ€l framme vid fotbollsarenan stĂ„r det en del mĂ€nniskor utanför och vi tror att det Ă€r kön. Det visar sig dock att arenan Ă€r stĂ€ngd denna nyĂ„rsafton. Hur Ă€r det möjligt?! Det var dĂ„ vĂ„rt interna skĂ€mt om att vi skulle ta oss ett snack med Ă€garen som vi döpte till "Urbar", den oljeshejk som vi tror Ă€ger laget 😁 sĂ„ numera gĂ„r alla vĂ„ra gemensamma resor under hashtaggen #jaktenpĂ„urbar #urbaroljeshejken sĂ„ att vi kan fĂ„ ta de dĂ€r snacket med Urbar om att det var sĂ€tngd denna nyĂ„rsafton 😉

Vi fortsatte vÄr nyÄrsafton med att strosa runt i Barcelonas hamn och runt La Rambla. Vi hamnade pÄ en trevlig uteservering pÄ Placa Reial dÀr vi drack stora, urgoda Sangrias. VÀderleken idag var soligt och +15 grader, sÄ underbart!
PÄ eftermiddagen tog vid tunnelbanan tillbaka till hotellet för att göra oss i ordning inför kvÀllens firanden.
   Middagen Äts pÄ ett stÀlle som hette Casa Joan. Vi Ät trerÀttersmiddag bestÄende av Bruschetti till förrÀtt, pepparstek till varmrÀtt och supergod créme brulée till efterrÀtt. God mat och trevlig service, precis vad vi behövde denna nyÄrsmiddag (dÄ lunchen pÄ en asiatisk restaurang hade varit raka motsatsen!).

Vid 12 slaget befann vi oss nere vid hamnen och tittade pĂ„ fyrverkerier och skĂ„lade i skumpa. Mysigt och trevligt 👌
Vi avslutade kvĂ€llen pĂ„ La Rambla med sangria 😇 PĂ„ tunnelbanan hem fick vi en ny kompis i form av en pytteliten hundvalp som hoppade upp och la sig i Annas knĂ€... sĂ„ söt 😍

1/1 VĂ€lkommen 2015
VÄr sista dag i underbara Barcelona blev en strosar dag dÀr vi hÀngde nere i stan, Ät lunch och shoppade och laddade för att Äka hem.

2/1 A new beginning...
Tidigt pĂ„ morgonen 2 januari 2015 satte vi oss pĂ„ planet hem till Sverige igen. Mot ett nytt Ă„r med nya möjligheter. Utvilade och pĂ„fyllda av energi och redo för vad det nya Ă„ret skulle erbjuda. Vem hade kunnat tro att bara 3 dagar senare hĂ€nger jag pĂ„ Pitchers med min kompis Jossan samtidigt som en ung enteprenör frĂ„n Frövi gör likadant, och att den dagen och den killen skulle komma att förĂ€ndra hela mitt liv.... 💖

Tack bĂ€sta Pyttis för en fantastiskt rolig resa som var sĂ„ avspĂ€nd, rofylld & energipĂ„fyllande som behövdes för att orka gĂ„ in i 2015 som blev ett mycket bra Ă„r! Alltid lika kul och Ă„ka med dig 😘
Barcelona, vilken stad! Stad & strand Ă€r alltid en bra kombo. Urmysig stad att fira nyĂ„r i. Mycket att se, mycket att göra. VĂ„rt hotell (se ovan.) var jĂ€ttebra, lĂ„g i ett lugnt omrĂ„de en bit frĂ„n city - smidigt att ta sig till stan. Flög med Vueling och SAS,  bra flygbolag. SĂ„ Ă€r jĂ€ttenöjd med hela resan đŸ„°