Rom 2015!

I höstas besökte jag & älskade Philip ❤️ underbara Italien 🇮🇹 och dess huvudstad Rom 🏟. Det var en slumpartad resa som bokades bara sex dagar före avgång. Att det blev just Rom var för att jag vara dyrkar denna underbara stad samt att dit var de bästa flygtiderna med såpass kort varsel.
Vad som bör nämnas är ju att dagen innanvår avresa, 6 nov, går Lufthansa, som vi skulle resa med, ut med att de går ut i strejk & att det kommer drabba många avgångar, även avgångar från Sverige!
Jag googlade, googlade & googlade, kollade swedavias app flera gånger samt kollade av Arlandas hemsida x 1000 ggr men inget om inställt plan. Vi fick sedan veta att det drabbade de svenska avgångarna som mellanlandade i Düsseldorf & Frankfurt🇩🇪, tacka vår lyckliga ⭐️ för att vi mellanlandade i München! 💋

Dag 1
7 november startade vår resa med att vi lämnade Örebro och styrde philles pickup 🚘 mot Arlanda. Vi hade bokat parkering och allt fungerade precis som det skulle! 😃👌 vi checkade in oss själva i en sån där automat, fick våra boardingcard och gick mot säkerhetskontrollen🚦. Där pep 🚨 det för phille som glömt skärpet på!

Vi letade på vår gate, tog oss en öl 🍻 och inväntade på att få gå ombord!

Flygresan ✈️ ner gick hyfsat bra, förutom att min mobil badade i en toalett på Münchens flygplats under mellanlandningen och la av 📱➡️🚽🚿➡️☠

Vi tog oss till hotellet via tåg 🚉 då vi först skulle åkt med nån taxi 🚖 som inte riktigt verkade vara en vanlig taxi utan mer svarttaxi, och de vågade vi inte åka med! 😨

Hotellet var fint, med trevlig personal. Låg i en gammal fin byggnad, något undangömt från vägen 🏨🏛

Dag 2
Vår första riktiga dag i Rom började med frukostbuffé i matsalen. Italien är ju inte riktigt känd för att ha nyttig frukost, men de fanns en del bröd och frukt 🍞🧀🍐 men också fyllda croissanter, kakor & CHOKLADPAJ!!!! 🍩🍪🍫 pajen var gudomligt gooooood! 😍❤️
Vi bodde i ett område som heter SAN Lorenzo, ca 0.6 km från Termini Stazione. Det låg inte jättecentralt, men heller inte ute i ingenstans. Vi fick ta spårvagnen 🚃 till centrum, och vår första tur blev till en av de sju nya underverken, amfiteatern kejsare Vespasianus lät börja bygga (och hans son Titus slutförde) till folkets underhållning - självklart pratar jag om Colosseum. Denna ståtliga byggnad är svår att beskriva, men är makalös att se! Ett måste om man är i Rom enligt min mening! 🏟 dessvärre var det så hiiiiiimlaaa lååååång kö att vi inte valde att gå in.

Vi gick istället i grönområdena runt Colosseum och njöt av novembersolen! 🍀🌿☀️ vi promenerade enda till Vittorio Emmanuell-monumentet. Detta är ett monument tillägnad enade Italiens första kung, Vittorio Emmanuell II.
Monumentet är stort & fint, och denna gången besökte vi byggnaden inuti. Mäktig storhet & fina statyer 💎😀.

Kvällen avslutades på ett mysigt lokalt pastaställe, där vi åt god lasagne & njöt av gott vin!

Dag 3
Dag tre började precis som dag två med frukost, och denna ljuuuuuvliga chokladpaj! ❤️❤️
Därefter tog vi spårvagnen mot Colosseum igen. Vi hoppade på en hop on-hop off buss och åkte till Vatikanstaten & St. Peterskyrkan. Där valde vi att bara stanna ute på Petersplatsen och åt god gelato 😍

Därefter åkte vi vidare till Via del Corso för att titta på Spanska Trappan, kasta pengar i Fontana Di Trevi & äta ännu mer underbar gelato. Vi hann även titta på fina fontäner vid Piazza Navona & Piazza di Spagna, dricka Prosecco på Via del Corso samt besöka två fina barockkyrkor på samma gata!

Vår andra & sista dag avslutades på en typisk romersk restaurang vid Colosseum, där Philip åt pasta & jag kyckling på romerskt vis. Och gott vin till det självklart! 😃👌

Dag 4
Mitt i natten, 10 november, åkte vi mot flygplatsen & tog flyget till Sverige med en mellanlandning i München, Tyskland. Allt gick fint!

Tack bästa älskling Philip för en fantastiskt mysig resa till min absoluta favoritstad Rom! Denna resa får precis som alla andra Romresor 5 av 5. Jag bara älskar Rom! ❤️

Jag rekommenderar alla människor att åka dit! Den bästa staden i Europa som har allt! Go there!!!