Kroatien 2016 ☀️

Som den livsnjutare & resefantast jag strävar efter att vara, tog det endast 12 dagar efter att jag kommit hem från Thassos i Grekland (25 augusti-1 september 2016), innan jag åter satt på ett flygplan ner mot europeiska kontinenten och härlig semester. 13 september 2016 tog jag min bästa AnnaPanna Pyttis och for till Kroatien och staden Zadar. En av Kroatiens äldsta kuststäder.

Vi lånade pappa Banans räääservolvo till Skavsta flygplats och lyckades på något vis hamna i bilkö typ 3 gånger! Men som tur är hann vi gott och väl checka in våra resväskor!

Flygresan gick bra. Vi drack vin & lyssnade ljudböcker. Och vips, tre timmar senare befann vi oss för första gången i Kroatien! 🇭🇷 Vi tog taxi till lägenheten vi hyrt. Väl där fick vi träffa mannen i ägarfamiljen och fick nycklar och information.

(null)

Lägenheten var liten men funktionell. Passade perfekt för vår vecka! När vi gjort oss hemmastadda gick vi ut i omgivningarna, vilket var ett helt vanligt bostadsområde ca en kvarts promenad från gamla stan i Zadar. Vi hade ett litet shoppingområde i närheten med matbutik & McDonalds. Detta passade perfekt för våra trötta men hungriga kroppar! Det enda kruxet med att ta sig dit var icke-existerande övergångsställen vid högt trafikerad väg 😵😅 men vi överlevde varje gång!

14 september, vår allra första riktiga dag i Zadar (som sen visade sig vara den varmaste på hela veckan...) spenderade vi turistande i gamla stan med att besöka ett klocktorn, lyssna på en undervattensorgel, äta pizza till lunch & dricka rosébubbel i mysig park. Vi insåg tidigt att allt var sjukt billigt & att vi skulle trivas som fisken i vattnet 🤩🏖👌🏽

På kvällen sen åt vi på en restaurang nere vid vattnet som hette Zara Beach. Jättegod mat, men lite halvdålig service, då det tog lång tid och få hjälp. Men värt för maten & vyn✨

(null)

Några dagar den veckan hade vi fint väder. Då hängde vi nere på beachen 🌊👙 men vågade aldrig bada #badkrukor2.0 - däremot lyckades vi skaffa oss sandloppebett🙈 kliade som sjutton!

Några dagar var det halvdåligt väder el regn. Dessa dagar spenderade vi på två olika shoppingcenter och en dag var vi på bio! Såg Bridget Jones Baby (trean) och det kostade bara 40 kr! 𗀖Däremot fick vi bannor för att vi tog med eget godis𗀅

Två kvällar åt vi på en restaurang i vårt område (inte donken𗀨). De hade jättegod mat, vi testade både kötträtt & pizza. Även det inhemska 80kr vinet, som smakade som det kostade och gjorde oss något glada i hatten! 𗀆 en kväll till åt vi på Zara Beach och två kvällar inne i gamla stan. En kväll gick vi ut och drack drinkar på ett ställe som hette La Bodega. Supergod Cosmo! 🍸

(null)

Så summa-sumarum; vi hade en superfin vecka bestående av allt! Kroatien var lika fint som jag hört & jag besöker gärna landet igen. Zadar var en jättemysig lagom stad. Åk dit! 😍 flög m Ryanair, ok som vanligt! Lägenheten var bra & funktionell!