Kiel 2012

 
 
 
Nu om bara några dagar har det faktiskt gått hela två månader sedan vi var på julmarknad i Kiel. Känns väldigt konstigt att hela december med lucia, jul & nyår gått samt även hela januari och om inte allt för lång tid även halva februari. Tiden går fort alltså, och tydligen fortare ju äldre man blir! Därför känner jag det nu att det är dags att föreviga denna härliga tripp till Tyskland och dess fantastiska hamnstad Kiel.
 
Dag 1 - 9 dec - We're on the road!
Vår dag började söndagen den 9 december med ganska gemytlig frukost och förmiddag hemma, innan det var dags att bege sig till samhället i Degerfors, där vår träffpunkt låg. Fredrik var snäll o körde mig, mamma & pappa (han själv kunde inte hänga med då vi var borta två vardagar tyvärr :( ). Fick stå och vänta ca 20 minuter innan vår buss kom och picked us up ;) (Dock stannade en annan buss som skulle till Åland och frågade om vi skulle på, men det skulle vi ju inte! :P).
 
Bussresan ner till Göteborg gick bra. Stannade och åt i Götlunda (as usual), vilket var gott att få lite mat i magen samt att få sträcka på benen. Blir förbaskat segt i benen och sitta på en buss sådär! Resten av resan gick fint, och vi kom i bra tid ner till Götet och fick snabbt gå ombord.
Vi tre fick en fin och stor fyrbäddshytt att dela på, som var väldigt fräsch och även badrummet var godkänt!
      Denna kväll bestämde vi ganska snabbt att vi skulle äta julbord. Jag gav förslaget då jag var riktigt sugen på julmat. Sagt och gjort, vi bytte om och duschade och gick sedan ner till buffématsalen och fick ett bra bord för tre. Maten var helt klart godkänd. Var riktigt gott att få äta när man längtat så efter det ;) Dock drack jag cola till då jag har "vad" med mig själv att inte dricka julmust före 23 december (klapp på axeln till mig själv som lyckats i tre år i rad!! ;D).
    Under kvällens gång blev det lite vinprovning, shopping och taxfreen och den slutade ganska tidigt (då vi skulle upp tidigt dagen efter..) med att götta oss i hytten och titta på Solsidan (yay, dom hade svenska fyran!)
 
Dag 2 - 10 dec - Shopping, varm choklad, shopping, wienerschnitzel & öl och lite mer shopping!
Klockan 09.00 måndagen den 10 dec hade vi äntligen anlänt till Kiel. Vi åt en god frukost och gjorde sedan oss i ordning för vad som kan sammanfattas med ordet shopping (och lite ätande också kanske...)
 
Shoppingturen började på det gigantiska varuhuset Citti Markt (det är ju dock inte lika stort som Ullared...). Detta är en affär som innehåller allt mellan valnötter och lakritsshot, och man handlar ungefär allt som finns däremellan också! Jag inhandlade några väl valda drycker då det är mer prisvärt än hemma i Sverige. Jag smakade även ett gott merlotvin vid ett stånd för vinprovning :)
     Efter en stunds shoppande var det tre svenska turister som var trötta och törstiga, så vi gick till caféet som finns inne i detta varuhus. Mamma & pappa drack varsin wiesbier medan jag drack JP merlot och cola (inte blandat, I promise!). När drycken var drucken och benen något utvilade gick vi tillbaka ut i affären och shoppade mer!
 
En och en halv timme efter vi anlänt var det dags att bege sig till bussen igen, för att packa ombord våra väl inköpta varor och sedan bege sig mot hamnen igen, där man sedan kunde välja att gå ombord eller som vi tänkte göra - bege oss mot Kiels julmarknad.
     På bussen tillbaka berättade reseledaren om den hemska snöstormen som drabbade Kiel 2010, då det var så mycket snö att man knappt kom fram. Nästan längs bak satt några och fnissade gott åt att det inte var likadant. Mamma & jag mindes väl den bussredan det året, då det tog 1 timme att åka 4 km till hamnen, tack vare den förbaskade snön och en långtradare som kört fast i den. Vill ni läsa mer, se mitt inlägg om Kiel 2010!!
    
15-20 minuter som det normalt tar tillbaka till terminalen tog det även denna gång. Trots att det blåste blev det ingen trafikstockning. Vi gick av och började röra oss in mot stan. Vårt första stopp blev vi det sedvanliga glüweinståndet och jag bestämde mig en gång för alla att jag inte tycker om glüwein. Så istället köpte jag mig världens godaste varma choklad!
     Vi strosade runt på stan och handlade diverse saker, innan klockan började närma sig 14 och vi kände oss hungriga. De som känner oss vet att vi snabbt som ögat pep iväg till Kieler Braueri och beställde in Wienerschnitzel och Weisbier - mamma & jag kristall och pappa färskölen. Detta smakade så ljuvligt som bara wienerschnitzel på bryggeriet kan göra och vi åt i godan ro och bara njöt,
     Efter maten valde vi att strosa runt på stan igen. Inhandlade underbart fina pastellrosa klackskor på Deichmann, dom var helt wuuuunderbara! Vi hann även med ett besök i vad vi tror är Kiels stadskyrka och heter St. Nikolaikyrkan. Tog lite foton och tände ljus för de som ej finns med oss längre, precis som jag alltid gör i kyrkor!
 
Sedan var det dags att bege sig hemåt. Kvällen avslutade mes lite taxfreeshopping, mat på ala carte-restaurangen (jag åt riktigt god pepparbiff) och sedan en lugn kväll i hytten.
 
Dag 3 - 11 dec - Home-land.
Vår tredje dag började även denna med frukost och sedan fixade vi oss iordning, packade det sista och sedan var det bara att fara hemåt igen. Stannade även denna gången i Götlunda och käkade. Köpte sedan en bamsetidning att läsa på bussen. (Hur jäkla rockig är inte Bamse egentligen? :-D). Väl i Degerfors igen möttes vi upp av min morbror J och vår granne M som skulle hjälpa oss med allt vi handlat. Slutet gott, allting gott! :)
 
Rekommenderar precis som alltid att åka till Kiel, för det är en helt underbar stad, now and forever! Dock var kryssningen lika tråkig som förra gången, så den kommer för mig här och framöver bara vara en fraktdel. Går det väljer jag nog att ta mig dit på annat sätt. Sängarna var hårda och kudden hemsk, så sov inte heller så bra, så ska ni åka och kan ta med er, ta med egen kudde! Skulle jag göra ;) Annars älskar jag Kiel med allt som finns där, och kommer lätt besöka staden igen!
 
Vill tacka mamma & pappa för trevligt sällskap och för den fina födelsedagspresenten! :)
 
Aufwiedersen!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0