Helsingfors 2012

Då har snart gått fyra månader sedan jag & min kompis Jessica besökte vårt grannland Finland och dess huvudstad Helsingfors, kanske det är dags att berätta om den också ;-). Nu när vintern härjat i vårt kära Svedala i flera månader nu får man låta minnen av något underbart, som denna resa, värma upp kropp & själ :-)
 
Dag 1 - 26 oktober - Climb omboard!
Min resa börjar på fredagen den 26:e. Jag hoppade på bussen i Örebro, och skulle möta Jessie på terminalen i Stockholm, då hon kom med flyget från Östersund. Resan upp gick bra. Var mycket folk på bussen, men med spotify i öronen gick det utmärkt :-)
 
Väl framme vid Värtahamnen, där jag trodde Jessica skulle vänta på mig, fick jag information att det blivit krångel med flyget för henne och att hon så fort hon kunde ta sig från Stockholm Central ut till Värtahamnen där jag väntade. Efter det beskedet valde jag att sätta mig och äta, då jag inte fått i mig nån frukost innan resan. Blev en panpizza med kyckling på och sallad. Till detta drack jag Champis. Medan jag åt satt jag och läste i en bok som jag turligt nog övervägt att ta med, just utifall att ;)
 
Runt klockan tre-halv fyra anländer Jessie med andan i halsen, då vi snart skulle få gå ombord. Efter att fått information av en tjej i info-disken, ställde vi oss i kön för att faktiskt komma på i skaplig tid. Efter ca 20-30 minuters väntan började kön röra på sig och vi var bland de första att komma ombord på just Helsingforsbåten (båten mot Tallinn går från samma hamn, så det var två köer).
 
Väl ombord gick vi för att hitta till vår promenade-hytt, vilket vi gjorde ganska snabbt då det endast låg en våning över oss. Där inne bestämde vi oss för att göra oss iordning det första för att sedan ta oss en drink och därefter hitta bufférestaurangen, då vi bokat bord för denna fredag.
     Sagt och gjort. Nyduschade och färdigsminkade begav vi oss ner till prommenaddäck där vi hittade en bar att köpa något gott att dricka. Jess tog päroncider och jag en öl. Det smakade riktigt bra! När detta var urdrucket gick vi ännu en våning ner, där vi fann bufférestaurangen. Vi åt massa god mat och drack gott vin. Åt även massa goda efterrätter som glass & godis.
 
Under resten av kvällen drack vi gott, taxfree shoppade, pratade politik med folk & dansade med nyfunna vänner. Klockan blev inte mindre än 03.30 innan vi kom i säng efter allt ståhej. Men det var två nöjda tjejor som kröp ner i hyttbäddarna! :)
 
Dag 2 - Tervetuloa Helsinkiin! (Välkommen till Helsingfors)
Vår andra dag på resan började tidigt. Så tidigt som klockan halv nio. Klockan halv tio skulle vi gå iland, och det tar lite tid att göra sig iordning, speciellt om man är trött (det är man om man somnar halv fyra, hihi).
Väl iordninggjorda och redo, rörde vi oss mot utgången - precis som alla andra. Fick stå i kö i cirka en halvtimme innan vi vinkade Lilla My & Mumintrollet hej då för stunden och gick av båten för att upptäcka vårt östra grannlands kära huvudstad.
 
Vi möttes snabbt av en kylig men ack så frisk höstvind och solen visade sig snabbt på himlen. Vi bestämde oss för att ta en promenad till stan för att kika lite i affärer samt att besöka några sevärdheter vi läst oss till skulle finnas.
     Vårt första stopp blev gamla saluhallen. Dock fotade vi bara lite vid byggnade och bestämde oss att om vi har tid på tillbakavägen tar vi det då (dock hann vi inte det, utan får bli en annan gång..). Sedan gick vi vidare längs hamnen och kom till Helsingfors Domkyrka. Ni som varit i Helsingfors kanske känner igen denna kyrka, då det är den stora vita domen mitt i stan typ. Tyvärr hittade vi inte ingången, så vi beundrade den underbara kyrkan utifrån och fotade även statyn av Alexander II. Han var rysk tsar men även storfurste av Finland från 1855 (och för den intresserade även kung av Polen.).
 
Tiden i Helsingfors gick mycket till att bara strosa omkring och njuta av en härlig höstdag, men när vi gått runt ett stund började vi känna oss rastlösa och otåliga och kände att vi ville göra något. Vi hittade ett museum som tyvärr var stängt, så istället (med lite... eller ja mycket hjälp..) tog vi spårvagnen till ett område där aquariumet Sea World låg. Vi tittade på massa olika fiskar och andra vattendjur, innan det var dags att bege sig mot stan igen för att äta något innan det var dags att bege sig ombord igen.
 
Väl ombord på båten igen var vi trötta och sega och tog oss därför en välförtjänt nap. Kvällen avslutades med mat på en av de finare restaurangerna. Blev oxfilé och cola. Var jättegott! En tidig kväll för att vi skulle vara pigga till hemresan.
 
 
Dag 3 - Hemma igen!
Tredje och sista dagen är alltid den tråkigaste. Det är ju dags att åka hem, fast man nyss tyckte man åkte iväg! Båten var i land cirka 9.00, och vi han gott och väl avnjuta frukost. Sedan var det bara att gå av båten och invänta transferbussen som skulle ta mig hem till Örebro igen. Jessica i sin tur tog en taxi intill stan för att besöka sin syster som för tillfället var i Stockholm.
 
På bussen hem lyssnade jag på musik, tacka vet jag Spotify i telefonen :) och resan hemåt gick kalasbra. Väl i Öret möttes jag upp av min favvokille och det är ju alltid skönt att få komma hem, även om det också är otroligt tråkigt när man har roligt på sina resor! Men jag antar att det stämmer... borta bra men hemma bäst... bara det inte går för länge mellan resorna ;) hihi
 
Vill först och främst tacka min fina härliga vän Jessica, som inte bara var mitt resesällskap utan även gav mig denna fina upplevelse i födelsedagspresent 2011! (Tanken var att vi skulle komma iväg tidigare, men bättre sent än aldrig :-D). Hoppas vi kommer iväg snart igen!♥
 
Sedan vill jag rekommendera underbara Helsingfors! Vill man åka på kryssning, åk hit! Båten är galet bra och otroligt fräsch och Helsingfors har mycket att erbjuda. Har nu varit där både vår & höst, och staden är lika fin året runt. 
 
På återseende!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0