Tokyo 2013

(Halvlång version)

23 juni - Bon voyage!
Vår längsta och absolut bästa resa började klockan 10 på förmiddagen, denna söndag, då jag tillsammans med Fredrik fick skjuts av mamma & pappa upp till Arlanda. Vi stannade i Västerås på McDonalds för att fylla våra magar med lite energi.

Vi var framme på Arlanda vid halv två och möttes av ett ytterst lång kö, som tydligen ledde till incheckningen för Qatar Airways-resenärer mot Doha, Qatar, där vi skulle mellanlanda. Incheckningen tar väldigt väldigt lång tid, och vi börjar ana oråd när klockan slår både 15 och 15.30, då vårt plan skulle lyfta 15.50. När det äntligen är vår tur vid disken får vi reda på att flyget från Stockholm är mycket försenat och kommer leda till att vi kommer missa vårt flyg från Doha till Tokyo. HELLO PANIC! Dock får vi information om att flygbolaget fixar en hotellnatt i Doha för oss och att vi är ombokade 24 timmar senare och då får åka dagen efter istället. Blandade känslor slår emot oss - skönt att de fixar boende, men hur tråkigt som helst att missa en hel dag i Tokyo. Vi hade ju knappt med tid ändå, och nu ännu knappare... Mailade snabbt hotellet, sedan gick vi igenom säkerhetskontrollen, tog en svalkande öl i en av barerna och försöker lugna nerverna både inför den långa flygresan och hur det kommande dygnet skulle komma att bli.

Ombord planet serverades god mat och gott vin, vi tittade på många bra filmer (fanns väldigt många bra & även nya filmer att välja på) och jag somnade såklart en längre stund som vanligt ;)

24 juni - 24 timmar i Doha...
Nästa gång jag slog upp mina två blå hade klockan slagit midnatt och vi började närma oss destination Doha. Landningen gick bra, och jag kände knappt något i mina öron (har en vana att få jätteont i öronen av tryckskillnaden vid landning, och även ibland när vi lyfter också.. ).

Vi kom av planet och in på en transferbuss som skulle ta oss till ankomsthallen. Efter ca 15 min bussåkning kom vi fram till ankomsthallen, där vi mötte ett annat par från vårt flyg som missat sitt plan som skulle vidare till Sydkorea och stod alltså i samma sits som vi. Vi gick alla fyra fram och pratade med informationsdisken, där de fixade iordning allt som skulle göras - boka hotell & transfer och fixa visum till oss så vi kunde komma in i landet. Det tog ca 20-30 minuter, sedan fick vi gå igenom en passkontroll och ta foto på oss och fick även en stämpel i passet, sedan gick vi för att hämta vårt bagage som stod och väntade på oss vid bagagebandet och därefter möttes vi upp av vår transfer till hotellet.

Väl framme på hotellet möttes vi av en syn jag bara sett några få gånger, bl.a. på hotel Negresco i Nice - ett ofattbart fint hotell a'la lyxvariant. Kristallkronan var lika stor som taket i vårt sovrum!
Vi fick slå oss ner en liten stund tillsammans med andra resenärer, medan de fixade vårt rum, och fick ett glas juice att sippa på. Hello service!
Efter en stunds väntande fick vi vårt rumsnummer och tog vårt bagage och gick upp till våning 3. Där möttes vi av ännu en syn! Vi hade typ fått en lägenhet. Ett vardagsrum med ett halvt kök, en gång till toalett som sedan fortsatte till ett stort och luftigt sovrum med världens goaste säng! Hotellrummet var nästan lika stor som vår lägenhet här i Örebro :)
Vardagsrummet och utsikten från vårt hotellrum. Bara höga byggnader :)

Vi somnade i alla fall gott och sov till klockan 11. Då gick vi ner för att få mer information om när vi skulle bli körda till flygplatsen igen. Vi fick då reda på att vi hade rummet till kl 22.30 och skulle bli hämtade runt där. Vi fick även info om att vi fick lunch kl 13 och middag kl 19 (vi hade sovit över frukosten) och att vi fick ta för oss av 3 drycker var i minibaren samt 6 minuters utlandssamtal. Måste ju erkänna att det var en väldigt bra kompensation, då både lunchen & middagen var buffé av bästa sort. Sjukt god mat och efterrätt!

Transferen kom i alla fall och hämtade oss vid 22.30 och vi fick vänta en stund på Doha flygplats, där vi drack cola & åt croissenter. 01.45 gick vårt flyg mot Tokyo.
Älskling & jag på Doha flygplats, redo för 10 timmars flygning till Tokyo.

25 juni - TOKYO, you've got the rhythm in you!
Efter 10 timmars flygning från arabiska halvön till Japan och vad kan kallas bortre Asien, landade två svenska, trött men glada turister. Flygresan gick bra, jag sov större delen av den (som jag alltid gör), mat & dryck var gott ombord, och det fanns många filmer, spel och musikplattor att välja mellan.

När vi väl kommit av och gått det långa vägen till ankomsthallarna på Narita Airport, fick vi vänta en stund på vårt bagage. En väska som kom tre el fyra gånger, såg ut som min, men det var inte den. Till slut kom våra väskor och vi fick gå igenom "tullen" och fick visum som var giltigt 90 dagar.

Det första vi bestämde oss för att göra var att leta på Narita Express tåget som skulle gå direkt till Shinjuku, området som vi skulle bo i. Vi fick snabbt tag i biljetter till tåget som skulle gå ca 15 min senare för ca 6000 yen (420 kr ca, 100 yen = ca 7 kr).
Det var enkelt och smidigt att hitta rätt tåg, och väl på förstod man direkt vilken rutt dom hade, då de både ropade/berättade allt på japanska och engelska. Tågresan flöt på och trots en trötthet man får av att vara på resande fot, njöt vi av vyn som flög förbi oss under färden.

Det tog ca 1,5 timme att komma till Shinjuku. Vi upptäckte snabbt att vi inte hade något telefonnät så vi kunde inte ringa el smsa någon. Vi märkte också att japaner är väldigt dåliga på engelska. Vi frågade fyra taxichaufförer om hjälp/skjuts till vårt hotell men ingen begrep. Men tack vare en bra app jag laddat ner som kunde användas offline, en japan på ett ticket office som kunde LITE (läs lite!!!!!!) engelska och ett bosatt amerikan kom vi fram till vårt hotell en timme senare och fick tag i kakor och japansk öl, som blev vår första "måltid" i Tokyo.
1) Trött tjej som slängt sig i sängen. 2) Min kvällsmat, cookies & japansk öl!

26 juni - Det är visst regnperiod nu...
Dag ett i Tokyo började med att vi upptäckte att det regnade, och det gjorde det rejält, och inte så konstigt, då det visade sig vara regnperiod i Japan under denna tid. Trots det inte så inbjudande väder så tog vi våra nyinköpta paraplyn och gav oss ut för turistande i alla fall. Vi hade ju trots allt redan missat en dag, som spenderat i Doha, Qatar istället, och då kan man ju inte ligga på latsidan. Dessutom hade vi ju flugit nästan halva jorden runt!

Vårt första stopp för dagen blev Meijitemplet (Meiji shrine (eng), Meiji jingu (jap)). En shintohelgedom belägen i stadsdelen Shibuya och är till ära för kejsare Meiji och hans fru. I parken (Yoyogi parken) där helgedomen ligger kan man besöka museum, trädgårdar och tempel.
Det fanns även restaurang och café, där vi åt gott - ris, fläskkött och currysås. Till förrätt blev det minestronesoppa/gulasch, supergott.
Hade det inte regnat så mycket som det gjorde hade parken varit en härlig plats att bara lulla runt i och njuta av stillheten.

Efter lunch blev det ett snabbt besök på Starbucks (där jag drack god varm choklad), tog vi metron till Asakusa där det bl.a. var en marknad, samt att även Sensojitemplet ligger där. Detta är Tokyos äldsta och kändaste tempel, som är buddhistiskt och tillägnad Kannon. Vi besökte templet och tände rökelsepinnar som man sedan skulle vifta på sig för att bringa tur och lycka. Vi gick sedan en sväng på marknaden, vilket var ganska bökigt, då det var mycket folk och i detta hellregn - många paraplyer.

Kvällen avslutades på ett typiskt japanskt litet hak, där vi åt nudelsoppa med grönsaker och fläskkött, och såklart med pinnar! Efter en vecka var vi riktigt haj på det där :)
1) Meijitemplet. 2) Sensojitemplet.
1) Jag, när vi äter middag. 2) Fredrik vid lunchen i Yoyogiparken.

27 juni - Where Dreams come true
Trots att väderprognosen visat regn hela veckan, möttes vi mulet men varmt väder. Denna dagen bestämde vi oss för att bli barn på nytt och bege oss till Disneyland Resort Tokyo.

Vi tog tunnelbana från Shinjuku till Tokyo storstation och därifrån snabbtåget ut till nöjesparken som låg en bit utanför staden. När vi kommit dit stod solen högt på himlen och vi insett att vi klätt oss allt för mycket! (Fredrik i jeans och jag i shorts och svarta tjocka strumpbyxor, vi va ju beredda på regn!).

Dagen spenderades med att åka de karuseller som passade vår åldersgrupp (i alla fall de som var öppna, tyvärr var den bästa avstängd), vi besökte Törnrosas slott och spökhuset, vi åt massa gott - panpizza, popcorn, glass och kalkonklubbor (som kycklingklubba fast kalkon istället) och njöt av en härlig dag i solen.

Efter nästan en heldag i parken kände vi oss färdiga, då vi upplevde att vi sett allt vi velat se och lite till och njutit av allt som gått att njuta av. Vi var som barn på nytt och hade haft en trevlig dag. Alla de tvivlande tankarna om Tokyo som semesterstad, tack vare förseningar, irritation då vi inte hittat från början och regnet som kommit dagen innan, var som bortblåsta, och jag insåg att Tokyo förtjänade mer än en ärlig chans! Och de hade ju hittills egentligen bara visat oss gott!

1) Ingången till Disneyland. 2) Vi blev fotade i en nedförsbacke i karusellen "Splash Mountain"
1) Vi åkte StarTour - 3D karusell med Starwars-tema. Jag i snygga 3D-glasögon.
2) Sandwichglassar som såg ut som Musse Pigg. Hello Disney! ;)

28 juni - 250 meter över havet
Även denna morgon, möttes vi av strålande sol (vadå regnperiod liksom..?). Vi bestämde oss för att vi skulle besöka Shinagawa Aquarium, som enligt min app skulle ligga i Shinjuku (området vi bodde i), och att det bara var gångavstånd dit.

Dock hamnade vi inte alls vid nått aquarium utan hamnade i Shinjukus businessområde med massa fina och höga skyskrapor. Men en trevlig promenad fick vi i alla fall och passade även på att äta lunch i en trevligare och lugnare del av Shinjuku än vad vi bodde i.
1-2) Skyskrapor i Shinjuku. 3) Jag inuti "Love"-statyn 4) Kopia av Prags astronomiska ur.

Efter lunchen hade jag envetet bestämt mig för att titta på djur, så Fredrik & jag tog metron till Uenoparken, som är en stor fin härlig trädgård att promenera i samt att de har en djurpark där. Där fick vi se många fina djur såsom pandor, elefanter, krokodiler, ormar, lejon, apor & många olika fåglar, ex. ugglor & flamingos.
Dessvärre upplevde vi att djuren verkade ha små burar att bo i och att de på så sätt blivit deprimerade. Är ingen djurpsykolog, men inga djur förutom en galen kakadua rörde på sig el lät. Inte ens pingvinerna! :/ detta blev ett minus för zoo:t, annars var det en trevlig dag i solen.
Olika djur vi såg - grön anakonda, noshörning, toki-toki fågel & kinesisk jättepanda.

När vi kände oss färdiga på zoo:t tog vi metron ännu en gång för att se på ännu en kopia av något världsberömt - nämligen Tokyo Tower som är en exakt kopia av Eiffeltornet i Paris, med enda skillnaden att Tokyo Tower är färgat, och jag tror detta beror på att flygplan ska kunna se det nattetid.

Vi tog hissen ända upp till toppen och beundrade vyn av Tokyo från 300 meters höjd. Och den var ´lika slående som den är över Paris från toppen av Eiffeltornet. När svindeln börjat komma och vi tittat oss "mätta" tog vi hissen ner en våning och satte oss och njöt av en smörgås samt något gott att dricka - jag tog ett glas rödvin och Fredrik drack japansk öl =)
Det hanns även med ett besök i Tokyo Tower Aquarium innan vi gick hemåt. Vi blev polare med blåsfisk och såg en läskig piraya, och såklart massa andra fiskar.

På kvällen var vi mycket trötta och beslöt oss för att äta middag på hotellet. Vi tog dagens kött och fick detta serverat med goda potatisklyftor samt ris.

29 juni - Ett kejserligt besök
Sjätte dagen grydde som de övriga, vi åt lite frukost och bestämde oss att vi skulle åka och titta på ett av Tokyos mest kända sevärdheter - kejsarpalatset. Efter lite metroåkande, kom vi fram till rätt station. Åt lunch på ett mysigt ställe i parken bredvid. Tyvärr var det stängt för allmänheten att gå runt på ägorna vid kejsarpalatset, så istället fick vi njuta av det fantastiska vädret och den vackra synen av palatset på avstånd.

Eftersom vårt besök på palatset blev kortare än tänkt, tog vi tunnelbanan till Asakusa, där vi gick på marknaden som är där varje dag. Vi handlade lite småsaker såsom ätpinnar (med samurajer på samt ett par med Hello Kitty på), två solfjädrar och kylskåpsmagneter som presenter. Vår eftermiddag slutade med att äta på KFC. Jag personligen gillade det inte, men smaken är olika :)

På kvällen gick vi ut på stan i Shinjuku och njöt av vår sista kväll i Tokyo och allt neon som lyste i den centrala delen av Tokyo. Vi gick förbi många affärer, och så småningom hamnade vi på en skoaffär där jag köpte med 2 par converse (höga) - ett par helsvarta och ett par vanliga vita, till priset av 560kr för två, vilket är billigare än ett par hemma. Ångrar idag att jag inte köpte fler, skogalen som jag är ;) Vi besökte även ett 7krs butik, där ALLTING kostade 7 kr styck. Kom ut med en påse till värde av 140 kr, med bl.a. smycken, flip-flops, strumpor, mobilskal, mobilhörlurar, mm. Snacka om att shoppingnerven var tillfredställd :D

30 juni - Sayonara Tokyo
Vår sista dag i Tokyo var väldigt vemodig, då både Fredrik & jag kände att vi inte var färdiga med staden och inte på långa vägar ville åka hem. Har nog aldrig känt så starkt för en stad förut, vilket jag antar ger goda recensioner inför denna överdådiga stad.

Vi packade det sista o checkade ut vårt hotellrum före kl 10. Tog oss en öl på en trevlig bar, spelade olika spel i en spelhall (tänker arcade på engelska?) och besökte parken Shinjuku Gyoen National Garden - en mysig och grön park, där man kan ha picknick eller bara njuta om man vill. Vi satt en stund i det gröna och sög in det sista av Tokyo som vi kunde samtidigt som vi drack varsin cola.

Vid 14-tiden tog vi Narita Express-tåget till Narita Airport, och var där alldeles för många timmar för tidigt. Men tack vare detta kunde vi önska sittplatser. Vi önskade då att få sitta vid  Framåt kvällningen shoppade vi taxfree och drack öl i en trevlig bar på flygplatsen.

Runt halv elva tiden på kvällen var det med sorg i hjärtat vi gick ombord Qatar Airways-flyget och lämnade underbara Tokyo bakom oss.

1 juni - Hemma igen
Flygresan gick bra, och mellanlandningen i Doha gick denna gång utan några helst bekymmer. Vi fikade på flygplatsen och förundrades över alla människor som rörde sig där. Landade även säkert i Stockholm och Swebussen tog oss till Örebro med största bekvämlighet.

I efterhand kan jag komma på mig själv att sakna Tokyo mer än en gång. Så ni kan ju förstå att vår resa får högsta betyg. Tokyo är mitt livs absolut bästa resa på alla plan, no competition what so ever! Staden hade allt, människorna var så underbara, och jag vill ABSOLUT åka tillbaka. Och att dessutom var vår förlovningsresa gjorde ju inte saken värre. Tack älskade älskade Fredrik för detta äventyr! ♥
Rekommenderar varmt att flyga med Qatar Airways. Fräscha & bekväma plan, god mat & trevlig personal, samt att de fixade åt oss när det var krångel med flyget.
Hotellet - Listel Hotel Shinjuku Tokyo var ett medelmåttigt hotell. Trevlig personal som kunde engelska (typ de enda japanerna som kunde!), men rummet var inget särskilt och sängarna hårda, så 2.5 av 5 får det. Men det dög för det priset. :)