Parisresan 1999

Som ni säkert märkt i tidigare inlägg om Paris, har jag talat om hur mycket jag älskar den staden. Och det gör jag verkligen! Och detta inlägg kommer jag berätta om första gången jag mötte denna underbara stad.
Det var i juli 1999, jag och mina föräldrar tog en bussresa till Frankrikes huvudstad. Min tredje Europeiska huvudstad ( hade varit i Stockholm och London innan. ).
Eftersom det är 11 år sedan, minns jag ej mkt i detalj. Därför får det bli ett bildbeskrivningsinlägg denna gång med. Hoppas ni har överseende ;-))

 Första bilden är på en av Paris största sevärdheter. 300 meter över havet, och byggt i rostfritt stål. Ja, som ni ser, det är Eiffeltornet :-).

   Här sitter jag & pappa på första våningen, på en av restaurangerna. Denna gång gick vi bara upp till andra. Jag antar att ingen ville (eller vågade inte) åka längst upp. Det skulle dröja 4 år till för mig innan jag gjorde det :-).

 

 Här sitter mamma & jag i Eiffeltornet. Tror detta är på andra våningen.

 Jag poosar på en av Eiffeltornets våningar. Håller en klubba i handen, som liknar Eiffeltornet. Turist? - Javisst!

 Här har ni Sacre Coeur basilikan. Namnet Sacre Coeur betyder "heliga hjärtats basilika" och är tillägnad Jesu hjärta. Byggdes mellan 1897 och 1914. Invigdes 1919.

 Här är jag utanför Sacre Coeur tillsammans med en sånhär pantomin figur eller vad man ska säga. De står stilla sådär hela dagarna, och när man ger dem en slant bugar de eller dylikt.

 Här är jag och en såndär pantominfigur igen! Denna ser ut som en farao i guld =)

 Här är pappa & jag nånstans i Paris. Kommer dock inte ihåg vart :-P.

 Här sitter pappa & jag i en av Paris parker, och blir avmålade. Min var seriös medan pappas var lite av en karikatyr :-)

 Här sitter mamma & pappa på någon uteservering. Och det är duktiga jag som är fotograf!

 Här ser ni Seine, och Notre Dame som tronar upp i bakgrunden. Jag tycker det är en av de finaste kyrkorna jag vet!

 Att jag tycker att Notre Dame är så vacker kan bland annat bero på denna bild. Fönsterna i katedralen är så vackra att man knappt kan förstå att mänskliga händer tillverkat det.

 Här står mamma & jag vid kanten av Seine, på en av promenadstråken där.

 Mainstreet på Disneyland Resort Paris! :-)

 Bea 9 soon to be 10 på Disneyland för första gången. Denna gången var jag för kort för att åka karuseller. Man var tvungen att vara 1.40 lång. Snacka om lättnad när jag var där nästa gång, och var så lång! ;-D

 Triumfbågen i Paris.

 Mamma & pappa sitter i/under triumfbågen.

 Den okände soldatens grav - Monument sen första världskriget!

 Jag & pappa på en mysig restaurang.

Paris, Paris, Paris... jag vet inte riktigt hur jag ska få fram ord som rättvist beskriver denna underbara stad! Här finns allt och lite till. Vill ni åka till en mysig stad med kultur, nöjen och underbar mat - åk hit!
Detta var första gången jag var i Paris, och jag gillade staden från första stund, det är något jag kommer ihåg.
Som jag tidigare skrivit har jag varit i Paris 3 gånger, och jag tror & hoppas att det iallafall blir en gång till i mitt liv. Vi åkte en bussresa med AJ Buss den här gången. Detta bussbolag finns inte längre kvar. Men det finns andra.
Ölvemarks, Resemakar'n och Scandorama erbjuder bussresor för den som är intresserad av att se lite påvägen. Och för dom som inte vill åka buss har airtours och Ving paketresor för Cityweekends i Paris. Och ryanair har ju ibland väldigt billiga flygbiljetter, säkerligen till Paris också!

Jag rekommenderar iallafall varmt att åka till kärlekens stad - Paris!

På återseende/Au revoir!!


Trackback
RSS 2.0