Paris, sommaren '03

Även detta inlägg kommer bli bild + bildförklaring (och ev. lite till sen om jag kommer ihåg!)

 Precis som de andra gånger jag åkt till Paris åkte vi även buss denna gång. Här sitter jag & Jonas på bussen och försöker roa oss själva med diverse saker, tex; lyssna på musik och läsa Eva&Adam-böcker ;-).

Eftersom vi åkte buss mycket och länge var vi tvugna ibland och ta paus. För man orkar verkligen inte sitta stilla hur länge som helst. Här ser ni 3/6 av resesällskapet. Det är jag, Sebastian och Jonas. Visst ser vi coola ut? ;-) Jag tror jag är typ 13 år eller liknande där.

 Här har vi mamma, Sebastian och pappa på vår rast :-).

 Här har vi nog precis anlänt till Paris (eller liknande). Sitter på ett de MÅNGA caféerna och tar oss något kallt och dricka i värmen.

 Här är nog en av de första dagarna. Står på marken och beundrar Eiffeltornet. Det är Jonas, pappa, jag och Jimmy.

 Eiffeltornet :-).

 Här står jag längst uppe i Eiffeltornet (är pappa som tar kortet.). Det var bara vi två som vågade ge oss på utmaningen att åka upp och se allt från toppen. 300 meter upp! En bedrift utan dess like ;-).

 Här ser ni en del utav Seine, sett från toppen av Eiffeltornet. Otroligt fint och se!

 Nu brinner det i toppen av Le tour Eiffel! Ingen fara dock. Var en elledning som brustit i toppen, och ingen kom till skada. Pappa och jag var påväg ner när det började brinna (och mamma fick leka lite hjälte och meddela vaktpersonalen.) 2 min efter att pappa och jag kommit ner ringer dom från Sverige och frågar om vi mår bra. Så fort går det ut på nyheterna när något liknande händer.

 Tre turister gör sitt premiärbesök på Louvren. Vi såg en massa fina tavlor. Och ja, vi såg henne - Mona Lisa. Hon är JÄTTELITEN. Sen såg vi såklart massa annat roligt!

 Paus behövs när man gått runt och sett en massa tavlor och skulpturer och annat fint.

 Louvrens glaspyramid som ni säkert känner igen om ni sett Da Vinci - koden.

 På den här bilden ser vi ut som om vi har värsta presskonferensen och blir fotade från alla möjliga olika håll;-P

 Staty från den egyptiska delen av Louvren.

 Här står 5 av 6 resenärer (mamma, Jonas, jag, Sebastian och Jimmy) utanför Notre Dame-katedralen.

 Ett av de många otroligt fina fönster som Notre Dame har. Jag läste i en bok om kulturskatter nyligen och i den stod det något om att Notre Dame är tillägnad den heliga skrud som Jungfru Maria bar när Jesus föddes. Jag kan faktiskt tänka mig att kyrkan har något med Jungfrun Maria och göra, då det hon finns avbildad i både fönstren och som statyer. Och om man översätter kyrkans namn heter den ju "Vår dam" eller "Vår fru". Så det där med Jungfru Maria kan ju faktiskt stämma!

 "Den okände soldatens grav" som ligger i triumfbågen är ett monument sen första världskriget.

 Här sitter vi och äter på huvudgatan Champs Elyssé. Komiskt att mitt bland alla dyra affärer som Dior, Gucci och Versace, ligger - MCDONALDS! ;-) Så där är vi och sitter och äter..

 Jonas och jag utanför ingången till Disneyland. Jonas ser dock inte lika road ut som jag ;-)

 Här åker jag, Jonas och Sebastian tekoppen. Och jag lovar, ALLA hade sånna där gula regnskydd, för regnet började helt plötsligt bara ööööösa ner!

Jag måste bara säga att jag måste gillat den där vita kepsen, för jag har banne mig på mig den på nästan varje kort! haha..
Ni har fått ta del av de flesta ställen vi var på. Dock har vi ju inget direkt kort på Triumfbågen. Men vi såg den, och var uppe i toppen på det.

Paris är nog min absoluta favoritstad. Det finns allt. Gammalt som nytt, and I love it! Jag har varit där 3 gånger och jag tror att de kommer bli minst 3 gånger till!


Au revoir !


Trackback
RSS 2.0