Paris, nyår 06/07

Eftersom detta är min reseblogg och det är tanken att jag ska försöka och berätta om alla roliga resor jag varit med om, tänkte jag berätta om våran ( jag, Fredrik, mamma & pappa ) trip till städernas stad Paris över nyårshelgen 2006-2007.
Vår resa började den 29 december, och precis som vilken bussresa som helst är det oerhört påfrestande att sitta i en buss tillsammans med okända människor i 1 och ett halvt dygn. Men jag som är en van bussresenär tyckte endå att resan var okej. Vi hade ju endå bokat sovplatser på bussen som tur var.
Den 30 december var vi äntligen framme i Paris. Anlände vid nio-snåret, och bussen tog med oss på en rundtur i staden för att en snabbis få se de stora sevärdheterna som Notre Dame-katedralen och Eiffeltornet
                                                                                                                                        
Sedan vid två fick vi lämna in årat bagage på hotellet, men fick inte checka in förren klockan fyra. Trötta som vi var, och sugna på en varm dusch efter den långa resan fick bita i det sura äpplet och göra nånting så dessa två timmar skulle gå lite fortare. Den som varit i Paris vet att det är en stad med många caféer, så vi tog oss en promenad och besökte en av dessa många fik. Jag som var lite småhungrig beställde in pannkakor med glass och en cola till detta. När våran fikapaus hade gått till ända tog vi oss en ögon-shoppingtur för tiden skulle gå lite fortare så vi äntligen fick komma in på rummet.
Och när vi kom fram till hotellet igen, fick vi äntligen checka in. Vi fyra bodde alla på högsta våningen, och mamma lät mig välja rum först. Jag valde utan att ha sett rummen, det rum med roligast nyckel. Till vårt förtret var detta rum det värsta jag någonsin varit med om. Ingen värme ( och detta var i slutet av december så det var kallt! ), möggel på väggarna, och om inte det räckte med otur fungerade våran dusch knappt. Jag kan säga att jag var inne och lånade mamma och pappas dusch för att det inte räckte med varmvatten både till mig och Fredrik.
Till på köpet hade vi hissmotorn inmonterad i väggen,  så vi hörde så fort någon åkte hiss. Detta gjorde att vi hade det minsta rummet på hela hotellet! Rummen på de andra våningarna som hade vår position var dom största. Extremt förargligt vill jag lova!
 
När vi väl  var klara med att leta fel och duschat färdigt tog vi oss en tur upp till Sacre Coeur, kyrkan som ligger i stadsdelen Monmartre, mer känt som konstnärskvarteren i Paris. Vi hade turen och ha vårat hotell liggandes i samma område som detta. Alltså bodde vi i Monmartre. Efter att ha gått in i kyrkan och beundrat den underbara arkitekturen bestämde vi oss för att gå och äta middag på en restaurang. Till förrätt tog jag mig en sallad, varmrätten bestod av kyckling, som dessvärre var röd, så jag åt inte mkt av den, och till efterrätt blev det choklad och jordgubbsglass, som passade mig perfekt i smaken! Efter detta begav vi oss hem till vårt kalla hotellrum för att försöka sova en blund eller två, vilket Fredrik och jag hade svårt med, för att det var så kallt.

Dagen efter, alltså nyårsafton hade vi tänkt oss att gå runt och se alla sevärdheter som Paris har att erbjuda oss turister. Vårt första stopp blev Louvren, där vi såg de mest underbara konstverk en människa kan skåda. Såg även Mona Lisa. För den som inte vet är hon mycket mycket mindre än vad man egentligen tror. Det var en som försökte ta kort på henne, med honom tog vakten hand om direkt. Tror i mitt stilla sinne att den här mannen egentligen inte var ute efter och skäla henne eller liknande, utan bara var en helt vanlig turist som ville ta med sig ett minne hem ifrån sitt besök på Louvren. Vår andra anhalt blev Notre Dame, som vi dagen innan hade åkt förbi med bussen. Vi gick självklart in i denna underbara kyrka för att beundra allt det vackra som faktiskt ryms i denna helgedom. Fönstren är ett underverk i sig. 
                                                                                                                  
                                                 
Vår sista destination för dagen var det som betraktas som ett av de 100 underverken i världen enligt en bok vi har hemma. Det är 300 meter högt och gjort av rostfritt stål. Jag tror säkerligen att ni  vet att jag pratar om Eiffeltornet eller Le tour Eiffel som det heter på franska. Dessvärre var köerna för långa att vakterna tom fick säga till oss att vi inte ens fick ställa oss i kö. För min del kvittar det, eftersom jag redan sett Paris ifrån toppen ( och tom sett Eiffeltornet brinna, sommaren 03 ), men för Fredriks skull som var där för första gången skulle få se hur liten staden ser ut från 300 meter höjd. 

Efter det sorglig beskedet om att endast få se tornet från marken tog vi métron ( franska tunnelbanan ) tillbaka till hotellet för att göra oss i ordning inför kvällens firande. Kvällen blev dock ingen hit som vi hoppats på. Vi som inte varit tillräckligt smarta för att boka bord på en restaurang fick stå på självaste nyårsafton med halvsjaskiga mcdonaldshamburgare och ingen skumpa på huvudgatan Champs Elyssée tillsammans med 22000 andra. Det gjorde inte saken bättre att jag mådde dåligt. Eftersom champs elyssée besöket inte vart så lyckat tog vi tunnelbanan tillbaka till monmartre och gick upp till sacre coeur för att se när dom sköt fyrverkerier. Dessvärre var det inte ett sånt jättespektakel då himlen inte var så mörk som den ska va på nyår. Vi ringde iallafall morfar och Birgit och önskade gott  nytt år när vi stod däruppe bland allt sprakande.
När raketerna var skötna, och det nya året 2007 hade tagit sin början, gick vi fyra mindre hoppfulla svenska turister i storstan ner till ett mysigt café för att beställa något gott att dricka. Mamma, pappa och Fredrik beställde Heiniken,
 medan jag drack av mina nya favoritdryck - varm choklad.
Jag ringde även hem till AnnaPanna Hellkvist för att önska henne ett gott nytt år och sa att vi skulle ses när jag kommit hem. Det tog några minuter för min smått berusade vän att fatta att jag inte var hemma i kära degerfors, utan satt ute på ett café i Paris ;) Jag minns fortfarande hur roligt de lät när hon sa: "Ja, vi kan väl ses nån dag... Amen just de, du är ju i Paris!!!".
När vi blivit klara med våra drycker tog vi oss en promenad hem till vårat hotell igen, för och hoppas att nästa dag skulle bli något bättre än denna.

Dagen efter nyårsafton, alltså nyårsdagen begav vi oss till barnparadiset Disneyland. Men hur gammal man än bliver, växer man aldrig ifrån Disneyland!
Det var mycket folk, men att gå bland alla stånd och mysiga affärer när det låg lite snö på marken som tindrade gjorde det ännu mysigare. Och den som känner mig väl vet att jag är barnsligt förtjust i att åka karusell, och speciellt spökhus och berg-och-dal-banor, så den som varit på disneyland paris, eller läst om attraktionerna vet att Space Mountain ( den häftigaste rollercostern ever! ) och Phantom Manor ( spökhuset ) var ett givet val.
Dagen blev toppen och hann till och med och se disneyprinsessorna Vinterparad!
På kvällen som var vår sista bestämde vi oss för att inte gå så långt utan hålla oss till vårat kvarter. På en snedgata en bit ifrån hotellet hittade vi ett mysigt krypin, som hade något erbjudande med 3 rättersmiddag för ca 200 svenska kronor, och maten var fantastiskt god. Jag har aldrig i mitt liv ätit en så god grönsakssoppa som där! Så nyårsdagen får 5 av 5, för att vi hade en toppen dag på disneyland och avslutade den med riktigt god mat.

Den 2 januari bar det av hem till Sverige igen, och den 3 januari var vi hemma i Degerfors.

Jag rekommenderar varmt den som vill kombinera storstadsliv med lite kultur som alla känner till borde passa på att åka till Paris. Att åka buss kan vara jobbigt, men du ser mkt på vägen som kan vara intressant. Vi åkte med resemakar'n och själva bussbolaget var inget fel, det var bara vårat hotellrum som sög nånting. Men annars är Paris ett minne för livet :) Jag har varit där 3 gånger och kommer åka dit minst 3 gånger till innan jag dör.

Som pricken över i:et, BILDER !! ;)

   
   



Trackback
RSS 2.0