Kreta 'o5

Nu känner jag att det är dags för mig och ännu en gång försöka dra mig till minnes och berätta om en av de fantastiska resorna jag varit med. Denna gång handlar berättelsen om en Kreta-vistelse mellan 6 och 13 augusti 2005, då jag, Anna och mamma tog oss en ospecificerad resa till denna antika grek-ö.

Vår resa började lördagen den 6 augusti. På vägen till Karlstad, där vi skulle åka ifrån besökte vi min låtsasmorfar Kenth (RIP) för att berätta att vi skulle åka till Kreta och allt det där. Han tyckte det var trevligt att vi kom och tog en fika med honom. Sedan var vi tvugna att bege oss vidare till Karlstad och flygplatsen. Väl framme vid flygplatsen checkade vi in vårat bagage och fick se till vår förskräckelse att mitt pass hade gått ut två månader tidigare! "Vad gör man nu?" tänkte vi. Men vi gick iallafall fram till receptionen och frågade vad vi skulle ta oss till. Receptionisten svarade att hon trodde att vi inte behövde oroa oss, då Grekland är ett EU-land och att dom inte har så allvarliga passkontroller där, utan de kollar mest att man har ett pass och att det är du på bilden. Lättade gick vi bort till caféet för att köpa oss något att äta medan vi väntade, sedan gick vi upp på övervåningen och väntade.
Någon gång på eftermiddagen ( tror runt 14-15, minns inte så noga! ) var det dags att gå ombord flyget som skulle ta oss till Kreta. Det roliga med resan var att Anna flög för första gången :) Det var lite spännande att hon var med och fick göra det för första gången när jag var med!

Väl nere på Kreta fick vi reda på att vi skulle bo i staden Rethymnon och bo på hotellet Galeros ( lägenhetshotell ). Och som transfer fick vi åka taxi! Det kändes lite lyxigt att vi fick privatskjuts ;)
När vi kom fram till Galeros fick vi en positiv överraskning att hotellet var så fint! Det negativa var att det var 400 meter till havet, och ingen pool. Men man kan inte räkna med för mkt när man åker ospecat!

Våra dagar förflöt ganska bra, även fast både anna och jag saknade våra boyfriends hemma i Sverige. Dessvärre hade jag fått med mig en urinvägsinfektion hemmifrån, som blommade ut där nere. Och det är lätt och förstå, bakterier trivs i fuktig miljö, och blöta badkläder är paradiset för dom. För att göra nånting åt detta tog vi oss till ett apotek och jag fick medicin. Dessvärre visade det sig när jag kom hem till Sverige att det var diarreé medicin jag fått. Konstigt då att den inte hjälpte ;P

När vi inte hängde på stranden, hängde jag och Anna på ett internetcafé tvärs över gatan tillsammans med massa grekiska killar som spelade CS & WoW.

Även fast jag olyckligt blev sjuk där nere, och att saknade den efter Fredrik var stor, hade vi ändå en lyckad resa till gudarnas förlovade land - Grekland ( citat av Edwin Eriksson i full frys ). Jag kan säga att Grekland är nog endå mitt favoritställe ever! :) så dit blir det och åka tillbaka till , snart förhoppningsvis!


Som avslutning får ni några bilder från vår semester;

  



Trackback
RSS 2.0