Italien, sommaren 2000

Alla vet ju att minnet är bra men kort. Jag vet personligen att jag tillhör den delen av befolkningen också, som har ett minne, som är bra i vissa lägen, men glömmer ganska fort.
Något som är till hjälp för minnet är såklart anteckningar, men även bilder.
Ni undrar säkert varför jag sitter och tramsar här med prat om minnet osv osv.. men det är så att jag minns inte mycket i detalj om min resa till Italien år 2000 (som faktiskt var min första flygresa!). Därför har jag tänkt att lägga in en massa bilder, och sedan helt enkelt förklara vad som är på bilderna. Då kanske ni får ett hum om vad jag var med om under den där veckan i Italien :).

OK, let's begin:

 Här sitter 3/4 av resesällskapet. Jag, x-tra mormor Birgit och morfar. Vi sitter på Landvetter flygplats och väntar på att få åka till Bahia Domizia (stavning ?) där vi skulle semestra i en vecka. Kortet jag håller upp skickade jag till pappa & Nellie (som då levde.). Det är tre katter på, därför valde jag och skicka det.

 Vår första morgon i bungalown i Bahia Domizia. Stället vi bodde på var nån slags resort med massa små hus, och en gemensam pool vid receptionanläggningen, där det även fanns restaurang, minimarket osv.

 Vi skaffade oss även ett litet husdjur - En liten ödla som knappt syns på bilden. Ser ni den?

 Bea 10 år hänger på stranden i Bahia Domizia.

 Här är jag i vattnet. På den tiden var jag mest hela tiden i vattnet, till skillnad mot nu, då jag hellre steker i en solstol med en bra bok.

 En av dagarna följde mamma och jag med på en utflykt. Denna utflykt var något alldeles speciellt. Det var en resa till Rom! Så på bilden befinner vi oss i Rom, och vår guide berätter om obelisken med elefanten på. Det är en obelisk som finns vid torget Piazza della Minerva (beläget bakom Pantheon) och restes av Bernini 1665. (Infon har jag hittat på webben).
Jag kommer inte riktigt ihåg vad guiden sa att obelisken stod för, men jag vet att placeringen var viktig. Att han är vänd med baken åt ett hål av en viss anledning. Får kolla upp och återkomma med de senare!

 Här står jag framför en av Roms många fontäner. Dock vet jag inte vilken. (Men ni kanske iallafall har märkt vart vi åt innan vi tog bilden ;-P.)

 Här är en av fontänerna.

 Här sitter jag, och har nog precis kastat pengar i Fontana di Trevi :-).

 Här har ni katolicmens främsta kyrka, och är beläget i putteluttesamhället Vatikanstaten. Ja, ni har gissat rätt. Det är Peterkyrkan. Byggdes av Bramante, som sedan efterträddes av Rafael. (Ni kanske känner igen något/-ra namn?).
Michelangelo blev utnämnd till chefsarkitekt, och mellan 1508 och 1512 arbetade han med takmålningarna i sixtinska kapellet (där konklaven går av stapeln när ny påve ska väljas.)

 Här är vi och massa andra påväg in i Peterkyrkan. Just detta år (2000), var det ett speciellt jubileum som varade vart 25:e år, och då öppnade dom inte den vanliga porten utan fyra andra dörrar. Lite småhäftigt att just det året vi är där och kollar inträffar detta :-).

 Inuti Peterkyrkan.

 Också inuti Peterkyrkan. Visst är det fint?

 Sista bilden föreställer mig utanför Pantheon. Pantheon var ett tempel för de gamla romerska gudarna, men är även begravningskyrka för många kungar och även för målaren Rafael.

Förutom det som hände på bilderna har jag sett Colloseum och suttit i Spanska trappan, (hittade dock tyvärr inga bilder på detta! Sorry :-( )

Min resa till Italien och speciellt utflykten till Rom var verkligen roliga. Även om jag som tioåring inte var riktigt lika intresserad av historia, religion och kultur som jag är idag, var det endå häftigt och se allt som jag faktiskt har sett. Jag hoppas och tror att jag någon gång, inom en snar framtid åker tillbaka till Italien, och speciellt då till Rom för att se och uppleva alla dessa saker jag tidigare gjort. Och denna gången kanske det är roligare och titta i Peterkyrkan och Pantheon än va det var för 10 år sedan.

Jag rekomenderar VARMT att åka till Rom om man har en lite gnutta intresse av forntida (och kanske nutida?) kultur!

Ciao!


Trackback
RSS 2.0