Berlin '10



Nu var det ett tag sen jag skrev något i min reseblogg. Och nu tänkte jag berätta för er om den toppenresa jag & Matilda gjorde till Berlin.

Dag 1:
Det var på dag 1 vi började vår resa mot Tyska huvudstaden Berlin. Vi åkte Swebus ifrån Jönköping till Nyköping. På ditvägen vart det missförstånd och krångel. Två bussar lämnade Jönköping. På den ena satt vi, på den andra låg vårt bagage. Efter mycket oroande, fick vi äntligen byta buss i Linköping, så vi & bagaget var på samma buss.

Väl framme i Nyköping, fick vi vänta ca 20-30 min på lokalbussen som skulle gå till Skavsta. Och allt gick som det skulle.
Väl framme på flygplatsen var vi fyllda av förväntningar. Men vi fick sitta och vänta över en timme för att få checka in vårat bagage. När DET äntligen var gjort kunde vi gå igenom säkerhetskontrollerna och sätta oss och dricka något förfriskande. Jag tog mig en öl, medan Matilda var lite mer sofistikerad och drack rött vin ;)

Sen var det dags och gå ombord på planet. Jag som aldrig rest med ryanair förrut, tyckte det var konstigt och få välja platser själv, precis som i en buss. Men det var lagom folk på planet, och jag och Matilda fick sitta själva i ett "tre-säte". Dit käkade vi godis och drack cola.

Väl framme i Berlin (vi landade någon gång 22-23, kommer ej ihåg exakt), ville vi bara få vårat bagage, för vi var trötta efter den långa resan. Så vi tog taxi till vårt hotell Agon Opera, som låg på huvudgatan Kurfürstendamm, mitt bland alla Max Mara och Gucci-affärer :)

   

   

Dag 2:
Denna dag var vår andra under resan, och vår första i själva Berlin. Denna dag var vi riktiga turister och  besökte nästan alla av Berlins stora sevärdheter.

Vi började vår dag med att gå på museet Checkpoint Charlie. Det är den mest kända övergången mellan öst- och västberlin. Där inne fick man se och läsa om hur personer på många olika vis gömde sig för att kunna ta sig från östra sidan till västa sidan av staden. Det var mycket intressant, men otäckt på samma sätt. Att veta att folk blev separerade från sina familjer, och att de kunde bli dödade om de försökte ta sig över till dem på andra sidan. Men om ni är i Berlin nån gång! Gå på det! Är värt 9 euro i inträde :-).

Under dagen var vi och kollade på Rådhuset och det tyska parlamentet. I Parlamentet fick man åka upp i dess glaskupol till tak helt gratis, och det var en otrolig syn, och man kunde nästan se ut över hela Berlin!
Vi besökte även Alexanderplatz, där vi shoppade lite. Och vi gick och kollade på Berlins domkyrka - Berliner dom också. Dock gick vi aldrig in i den, för vi visste inte hur mycket tid vi behövde till de andra sevärdheterna.

Vårt nästa stopp är kanske ett av de mest historiska sevärdheterna Berlin har, och troligen den som påverkat Berlinarna mest under historien, nämligen Berlin Muren. Trots att det inte är mycket kvar av den, har den en historia som heter duga, och var otroligt häftig att se. Tänk så många människor som försökt ta sig över den, innan dess fall, den 9 november 1989. (Samma datum som kristallnatten, som är natten då nazisterna började slå sönder judiska butiker och bränna synagoger, 1938.).

Vårt sista stopp under dagen blev Branderburger Tor. Denna triumfbåge har blivit en symbol för Berlin. Jag tyckte det var så häftigt och sen på riktigt, efter alla bilder man sett innan resan. Den har varit symbol för många olika saker under historien, bla hade nazisterna den som symbol för sin makt.

Efter besöket vid Branderburger tor gick vi och satte oss på en Indiansk/amerikans/texas restaurang och tog oss en drink. Jag drack en cosmopolitan såklart ;-).

På kvällen åt vi på ett mexikanskt ställe, och kollade på när grabbarna tog OS-guld i sprintstaffetten (tror det var det iallafall?). Detta firades med en varsin Margerita efter maten! God, men smakade hur mkt tequila som helst.

När vi ätit färdigt tyckte Matilda att vi skulle åka inåt stan en sväng. Hon bara"vi sätter oss på U-bahnen här, och så byter vi här, och så hoppar vi av här!", ja bara: "Okej!". Men det blev lyckat! Först hamnade vi på en bar, som var helt inrett i vitt, så vi kallade den hela tiden "Vita baren". Där blandade dom världens goaste metropolitan! Supergott, och jättemysigt ställe.
Efter drinken där, tog vi oss till ett annat ställe där vi drack världens goaste Mojito! Tror aldrig jag smakat något så gott som den mojiton i hela mitt liv! EVER! Hädan efter heter den baren "Mojito-baren" ;-).

När vi druckit upp våra mojitos vare dags att åka hem. Vi åkte en bit med U-bahnen, för sen slutade den och gå, så vi tog taxi typ 700 meter el nått :-P, men bättre än och gå i mina klackar ;-) hehe. Den dagen/kvällen var verkligen en toppendag/kväll, och Berlin visade upp sig själv från bästa sidan :-)

   

     

   

 

Dag 3:
Morgonen dag 3 vaknade två smått trötta resenärer förväntasfulla inför andra dagen i den tyska huvudstaden. Denna dag började vi med att gå på Berlins zoo, som är det äldsta zoo:t i hela Tyskland. Vi såg allt från apor, tigrar och elefanter, till hajar, krokodiler, fiskar och ormar på aquariet. Och zoo:ts stora "attraktion" var pandan BaoBao. Kan vara den sötaste varelse jag någonsin sett i hela mitt liv! Den såg precis lika kramgoo som jag tänkt mig :-) Tyvärr har jag ingen bild på BaoBao, och väldigt dåligt med bilder från zoo:t överhuvudtaget. De bilderna har Matilda! Kan lägga in om jag får tag på dem..

Dagen fortsatte till en av Berlins kändaste kyrkor - Kaiser-Wilhelm-Gedächtnis-Kirsche. Den är känd för att ha fått sitt torn sönderbombat under andra världkriget, och har aldrig blivit återuppbyggt. Själva kyrkan var stängd pga restaurering, men dess minneshall var öppen. Där inne fick man se jättefina konstverk, och man kunde se sprickorna som blivit, som de sedan försökt att fixa iordning. Superfint! Vi tände också ett varsitt ljus där inne. ( Jag brukar göra det när jag är inne i kyrkor sådär.. )

Dagen avslutades med shopping på Kurfürstendamm, shoppingståtet. Dock handlade vi inte i Gucci-och Pradabutikerna, utan på H&M och Mango, osv.

På kvällen gick vi till en typisk tysk restaurang, vi fått tips om på hotellet. Där drack vi Berlinsk öl och åt världens godaste Wienersnitzel! Den var lika stor som tallricken, så vi orkade bara hälften. Och då frågade dom om vi ville ha med oss det hem i en doggybag ;-). Gulligt av dem.. men vi skulle ju åka hem dagen efter, så vi tackade nej!
Efter maten gick vi hem och la oss och kollade på OS! Dagen efter skulle vi upp 5.30, eftersom flyget skulle gå 8.30.

   
   

 

Dag 4:
Var hemresan, och det var dags att lämna allt det braiga i Berlin bakom oss, tacka för den här gången, och hoppas på att man återkommer snart igen :-D!
Dessvärre fick vi landa på Arlanda istället för Skavsta pga dimma, så vi missade bussen hem. Men vilken tur vi hade, så Matildas mamma kom och hämtade oss istället =)

Jag måste säga att Berlinresan var en av de bästa storstadresorna jag varit på ever! Berlin är en underskattad stad, fler borde åka dit! Funderar ni nån gång på å åka på cityweekend-semester, åk dit! Att staden präglats av historien märks, då de har mycket av det gamla kvar. Men också mycket nytt och modernt :) staden har en charm, och det märktes liksom inte att man var i Tysklands största stad många gånger. Folk var vänliga, och det fanns stort utbud av barer, restauranger, caféer och butiker. Och jag tror nog det finns något till alla.

Jag hoppas innerligt att jag återkommer, om så bara en snabbis dit igen! Underbara stad beskriver Berlin perfekt!

Auf wiedersehen!





Trackback
RSS 2.0