Philips 25 Ă„rs resa , del 1 - Barcelona 2018! đŸ‡Ș🇾

Förra sommaren fyllde min favorit Philip 25 Ă„r! För att fira ordentligt denna milstolpe försökte jag överraska honom med en resa i 2 delar. En resa blev det, men mindre överraskande dĂ„ Philip vĂ€grade följa med nĂ„gonstans om han inte visste... SĂ„ som sagt, tvĂ„ delar - första delen som detta inlĂ€gg ska handla om gick till Spaniens nĂ€ststörsta stad, Barcelona. Med oss pĂ„ resan hade vi vĂ„ra kompisar Niklas & Lina 😃

24 juli - Hasta La Vista, we're going to Spain!
VĂ„r resa började pÄ efter pĂ„ Arlanda terminal 5, dĂ€r första flyget med Norwegian skulle ta oss Barca. Efter en behaglig resa (bra kört Lina! 😉) tog vi oss igenom incheckningen och sĂ€kerhetskontroller för att sedan ta oss upp till en av barerna för lite avresedryck. Philip överraskade mig med nĂ„got sĂ„ festligt som en Coca-Cola 😂

VĂ€l ombord pĂ„ planet tog det ca 3,5 timme innan vi landade pĂ„ flygplatsen El Prat. Vi hade bokat transfer med taxi till hotellet - och nĂ€r vi kom genom ankomstdörrarna stod en kvinnlig taxichaufför dĂ€r med mitt namn pĂ„ en sĂ„n dĂ€r whiteboardtavla - kĂ€nde oss som kĂ€ndisar 😄

Vi kom vĂ€lbehĂ„llna fram till vĂ„rt hotell, Hotel Internacional Ramblas Cool som lĂ„g mitt pĂ„ huvudgatan Las Ramblas med det pulserande nattlivet nedanför Niklas & Linas balkong (vi hade ingen balkong pĂ„ vĂ„rt rum, men fungerande AC iallafall 😂). Semestern börjades helt enkelt med lite dusch och fix, för att sedan kĂ€nna av den barcelonska atmosfĂ€ren. Vi hamnade pĂ„ en mysig restaurang lĂ€ngs Las Ramblas som serverade den godaste paellan! DĂ€refter avslutade vi kvĂ€llen med det vi gör bĂ€st - dricka drinkar & titta pĂ„ folk 👌

25 juli - Playa playa playa
Precis som i Sverige förra sommaren var de ju sÄklart vÀrmerekord nerÄt sydeuropa med - sÄ hettan i Barcelona var, HET! DÀrför gjorde vi det enda rÀtta, gick ner till en av de mÄnga fantastiska strÀnderna, nÀrmare bestÀmt Platja de la Barceloneta. En liten promenad via den fina hamnen med mÄnga stÄtliga bÄtar blev det. I hamnen fanns ocksÄ mÄnga fina (?) eller iallafall nÄgot mÀrkliga statyer.
 Vi hĂ€ngde pĂ„ stranden, drack gott och njöt av Medelhavets varma vatten. Lunchen intogs pĂ„ en mysig restaurang nere vid havet som hade lite wraps, sallader osv. Gott var det! Men inte helt lĂ€tt och fĂ„ in rĂ€tt öl 😂 Efter nĂ„gra timmars lapande av sol gick vi hemĂ„t för att göra oss i ordning för kvĂ€llen.

PĂ„ kvĂ€llen hĂ€ngde vi precis som kvĂ€llen innan pĂ„ Las Ramblas. Åt mat, drack drinkar och njöt av livet lĂ€ngs den sprudlande gatan.
 Lina & jag pÄ Las Ramblas.

26 juli - Hot hot hot & Tapa Tapa
 Denna dag spenderade vi parvis, för trots att man Ă€r pĂ„ semester tillsammans mĂ„ste man inte hĂ€nga ihop hela tiden 😊 Philip & jag tog Ă€nnu en hĂ€rlig stranddag dĂ„ det Àven denna dag var sjuuuuuukt varmt, medan Niklas & Lina strosade runt lite i stan.
Vi möttes sedan upp pÄ em/kvÀllen för att gÄ pÄ Barcelona Aquarium dÀr vi tittade pÄ massa fiskar och andra havsdjur och sedan middag nere vid hamnen (Aquarium lÄg nere vid hamnen, vi hade rekat detta dagen innan nÀr vi gick till stranden...). Vi hamnade pÄ ett trevligt tapasstÀlle (ja, man mÄste ju Àta tapas i Spanien!) som hette Tapa Tapa. God mat, men lite halvseg service. Tog lÄng tid och fÄ mat och att fÄ betala, men som sagt GOD mat.

Massa god blandning av spanska & internationella tapasrÀtter!

Lite senare pÄ kvÀllen mötte vi upp med Niklas kollega med flickvÀn som ocksÄ rÄkade vara i Barcelona samtidigt för ett par drinkar pÄ stan som avslutning pÄ Barcaresan.

27 juli - Vi drar vidare
Denna dag var en pack- och resdag. Kl 09.00 gick bussen pÄ flygplatsen och kl 12.40 gick flyget vidare till destination 2 - GenÚve (lÀs om denna i nÀsta inlÀgg - Philips 25Ärsresa del 2)