New Year in Barca, 14/15! 🍾

2014 var ett år av stora förändelser i mitt liv, som ändrade synen på hur livet kan se ut och vad jag ville få ut av mitt liv. För att verkligen få känna att det blev ett avslutat kapitel och ett nytt skulle börja, drog jag & min bästa Anna till Barcelona för att fira in det nya året på bästa sätt.

29/12 So it begins...
Vi tog smidigt Swebus upp till Arlanda denna måndag. Vi lyfte på eftermiddagen och var framme på flygplasten lagom till lunch. Åt varsin baguette och drack gott - Anna drack vitt vin & jag tog en öl.

(null)

På flygresan dit flög vi med spanska flygbolaget Vueling. Blev bjudna på dryck, såsom vin & läsk. Vi som nyss fyllt 25 år (Anna bara 2 dagar innan avresa!) fick förfrågan av en något osäker flygvärdinna "Eh, you're 18 right?" . Vi svarade givetvis ja, fick vårt vin & kommer för all framtid leva på detta! 😁

Väl framme i Barcelona, runt 20-tiden tog vi en taxi till vårt hotell - Residencia Salesiana Martí-Codolar. Ett enkelt hotell med frukost inkluderat. Hade en tunnelbana och ett sjukhus i närheten. Det kändes tryggt 😉
Vi installerade oss i vårt rum, med två enkelsängar och trötta som vi var tog vi tidiga kväll.

30/12 Barca baby!
Vår första riktiga dag i den spanska hamnstaden väcktes vi till solsken och hyfsat varmt. Frukostbuffé serverades och vi åt i godan ro. Sen kom ju frågan vad vi skulle hitta på. Ingen av oss hade ju varit i Barcelona tidigare och hade många saker på Bucketlisten att pricka av. Vi tog iallafall oss till tunnelbanestationen som inte låg så långt ifrån vårt hotell och åkte några stationer in till stan. Där strosade vi runt i stan och såg bl.a. Sagrada Familia (kända katedralen mitt i Barcelona). Dessvärre var kön inte barmhärtig så vi valde att inte gå in i kyrkan utan beskåda den (& dess renovering😂) utifrån. Vi gick även förbi en triumfbåge (alla städer har tydligen triumbågar...) och hamnade på ett chokladmuseum där de hade figurer utskurna ur chokladen och information om hur kakaon kom till Europa och Spanien. Biljetten var till och med en 100 g chokladkaka!

Efter museumbesöket tog vi lunch på ett hamburgerhak och drack vin. Maten var god och vinet lika så. Vi besökte där efter ett till museum, kikade på Barcelonas katedral och drack sangria i solen (det var ca +16 grader denna decemberdag) på någon av uteserveringarna längs La Rambla. Vi hann även med ett besök på en mysig irländsk pub, med väldigt rangliga bord 😅

Kvällen avslutades med middag och därefter tidigt i säng.

31/12 Feliz Año Nuevo
Andra dagen i Barca... Vi hade bestämt oss att efter frukost skulle vi ta tunnelbanan till fotbollsstadion Camp Nou och ev. berget Tibidabo också.
Väl framme vid fotbollsarenan står det en del människor utanför och vi tror att det är kön. Det visar sig dock att arenan är stängd denna nyårsafton. Hur är det möjligt?! Det var då vårt interna skämt om att vi skulle ta oss ett snack med ägaren som vi döpte till "Urbar", den oljeshejk som vi tror äger laget 😁 så numera går alla våra gemensamma resor under hashtaggen #jaktenpåurbar #urbaroljeshejken så att vi kan få ta de där snacket med Urbar om att det var sätngd denna nyårsafton 😉

Vi fortsatte vår nyårsafton med att strosa runt i Barcelonas hamn och runt La Rambla. Vi hamnade på en trevlig uteservering på Placa Reial där vi drack stora, urgoda Sangrias. Väderleken idag var soligt och +15 grader, så underbart!
På eftermiddagen tog vid tunnelbanan tillbaka till hotellet för att göra oss i ordning inför kvällens firanden.
   Middagen åts på ett ställe som hette Casa Joan. Vi åt trerättersmiddag bestående av Bruschetti till förrätt, pepparstek till varmrätt och supergod créme brulée till efterrätt. God mat och trevlig service, precis vad vi behövde denna nyårsmiddag (då lunchen på en asiatisk restaurang hade varit raka motsatsen!).

Vid 12 slaget befann vi oss nere vid hamnen och tittade på fyrverkerier och skålade i skumpa. Mysigt och trevligt 👌
Vi avslutade kvällen på La Rambla med sangria 😇 På tunnelbanan hem fick vi en ny kompis i form av en pytteliten hundvalp som hoppade upp och la sig i Annas knä... så söt 😍

1/1 Välkommen 2015
Vår sista dag i underbara Barcelona blev en strosar dag där vi hängde nere i stan, åt lunch och shoppade och laddade för att åka hem.

2/1 A new beginning...
Tidigt på morgonen 2 januari 2015 satte vi oss på planet hem till Sverige igen. Mot ett nytt år med nya möjligheter. Utvilade och påfyllda av energi och redo för vad det nya året skulle erbjuda. Vem hade kunnat tro att bara 3 dagar senare hänger jag på Pitchers med min kompis Jossan samtidigt som en ung enteprenör från Frövi gör likadant, och att den dagen och den killen skulle komma att förändra hela mitt liv.... 💖

Tack bästa Pyttis för en fantastiskt rolig resa som var så avspänd, rofylld & energipåfyllande som behövdes för att orka gå in i 2015 som blev ett mycket bra år! Alltid lika kul och åka med dig 😘
Barcelona, vilken stad! Stad & strand är alltid en bra kombo. Urmysig stad att fira nyår i. Mycket att se, mycket att göra. Vårt hotell (se ovan.) var jättebra, låg i ett lugnt område en bit från city - smidigt att ta sig till stan. Flög med Vueling och SAS,  bra flygbolag. Så är jättenöjd med hela resan 🥰

Adiós!

Milano 2017 🇮🇹

(null)

Sommaren 2017 under varmaste juli drog jag och min kollega Amanda på en halvspontan semester till Italien och dess andra största stad, Milano. Jag har varit i staden en gång förut och firat nyår, men det var första gången för Amanda.

Så fjärde juli 2017 tog vi Amandas snabba lilla vita räserbil till Skavsta, med en liten avsväng förbi Joans i Arboga för lunch. Väl framme på Skavsta gick allting smidigt genom pass- och säkerhetskontroll och vi hade gott om tid att sätta oss och ta något att dricka i baren. Efter någon timme har jag för mig, står det på informationsskärmarna att vårt plan är någon timme försenad och mer information kommer. Det slutade iallafall med 5 timmars försening, men Ryanair var snabba med att ge både mat- och dryckeskuponger, så väntan blev härdlig ändå (jag jämför allt med mina 32 timmar på Arlanda när vi åkte till Turkiet, v.g. se inlägget om Alanya 2015!).
Flygresan ner gick bra, och eftersom vi landade sent (eller tidigt välj själva), runt 04.00 på morgonen kunde vi åka buss iallafall från Bergamo flygplatsen till Milano centrum. Därifrån tog vi oss en tidig morgonpromenad till vårt hotell - Montana.

Under vår weekend i det italienska modemeckat hann vi besöka kända sevärdheter som Milano Domen, Galleria Vittorio Emanuele, Castello Sforzesco & Arco della Pace. Vi hamnade på ett jättestort shoppingcenter, typ 3 gånger större än Marieberg Galleria i Örebro, där vi shoppade järnet speciellt inne på Primark (Jag ❤ Primark). Vi åt mycket gott och drack mycket gott. Däremot upplevde vi det svårt att hitta bra matställen, tyvärr. Varmt som sjutton var det iallafall, så många långa pauser i skuggan blev det.

(null)

Tack Amanda för trevligt sällskap 😊 Milano är en fin stad, med mycket att se och mycket att shoppa! Jag förstår varför staden är ett modemecka. Däremot känner jag mig nu färdig med staden. Sett det både sommar & vinter. Men Italien åker jag gärna tillbaka till. Ryanair skötte sig exemplariskt när de fixade mat och dryck åt oss när vi blev försenade, och vårt hotell Montana var helt godkänt. Inget mer eller mindre.

Arrivederci!

Niš, Serbien 2018 🇷🇸

(null)

I Mars förra året fyllde min pappa 60 år. Och när man blivit så erfaren (finare än och säga så gammal av?😉) så har man ju köpt på sig allt man behöver och önskar sig. Genom åren har köpt otaliga chokladkakor (han älskar mörkchoklad!), tavlor och andra presenter, så i år ville jag liksom inte ge nån sak, för han har ju som sagt allt. Så jag & min mamma konspirerade ihop att vi skulle åka någonstans. Först var vi inne på att åka till Polen, men eftersom jag har en liten intern tävling med min kompis Elin om mest besökta länder, var jag ju ute efter ett nytt land. Och så blev det... Vi bokade resa till Serbien!

Torsdagen den 27 september 2018, tog vi min champagnefärgade Hyundai Santa Fe (jag är stolt över denna, då det är min första bil - tog körkort april -18😎) och for mot Skavsta flygplats. Vi stannade efter vägen och åt Burger King nånstans kring Katrineholm. Väl på plats på Skavsta gick det smidigt genom pass- och säkerhetskontroll eftersom vi bara hade handbagage. Väl igenom hade vi ca 30 min på oss att njuta av en avreseöl i baren.

Flygresan ner till östeuropa gick alla tiders. Pappa flög för första gången med Ryanair och var nöjd. Var ett nytt Ryanairplan dessutom. Väl framme i Nis som staden heter, kunde vi växla våra euros till serbiska dinarer och tog sedan en billig taxi till vårt hotell - The Only One Suites. Ett trevligt komplex med typ 7 rum. Vi hade ett stort rum med plats för 5 personer, litet kylskåp, kaffekokarmöjligheter och ett fräscht badrum. Vi gick sen ut på kvällen och letade på ett ställe att äta.

(null)

Fredagen den 28 september, var vår första dag i Nis. Vi började med att äta brakfrukost på Capoeira Caffe & Restaurang. Därefter valde vi att kika runt i staden. Shoppade, drack BILLIG öl i solen på uteserveringarna, åt pannkakor med gigantisk fruktsallad till lunch och besökte en rysk-ortodox kyrka. Nis är en gammal stad som har anor sen 1200-talet och är en vägknut mellan Europa och Asien.
På kvällen åt vi pasta på ett litet hak.

Lördagen den 29 september, började precis som föregående dag med lika gigantisk frukost på Capoeira. Därefter bestämde vi oss för att vara riktigt turistiga idag och se några av Nis sevärdheter. Vi gick en sväng på stan, åt lunch, sedan tog vi en taxi till Crveni Krst Concentration Camp (eng. Red Cross Concentration Camp) - ett koncentrationsläger som till en början var till för politiska fångar som sedan blev ett koncentrationsläger för judiska fångar under judeförföljelsen under andra världskriget. När vi kom dit fick vi först muntlig information av en guide för att sedan få gå in i ett hus som var huset där de bodde. Till skillnad från Auschwitz och Birkenau ex, var detta ett litet läger - men om jag minns rätt avrättades ca 100.000 personer på de mest horibla sätt som går..
Längst upp på tredje våningen fanns speciella celler med taggtråd på golven. Där fick bl.a. politiska fångar befinna sig och förhoppningsvis orkade de stå upp länge....
Jag har varit och besökt Auschwitz, läst Anne Franks dagbok och sett Schindlers list. Jag tror att jag är rätt väl informerad om judeförföljelsen och dess fasansfulla behandling av människor i dessa läger.. Men oavsett det, kommer man aldrig ifrån den molande känslan man känner i magen när man besöker ett sånt här ställe. Man vänjer sig aldrig vid det fruktansvärda.

Efter att vi besökt lägret färdigt åkte vi taxi till nästa stopp. Nämligen till Cele Kula, mer känt som Skull Tower. "Ćele Kula är ett monument över de serbiska rebeller som dog under slaget vid Čegar år 1809 i Niš i Serbien, uppbyggt av de stupade rebellernas kranier. Monumentet är beläget utmed den gamla Konstantinopel vägen som leder till Sofia. Det är skyddat som kulturarv." [Ref. Wikipedia]
Fint är väl inte det jag skulle kalla det, men mycket intressant och värt ett besök. Mycket information om slaget 1809, som är ett bevis på vilken blodig historia serberna fått gå igenom genom flera århundranden av krig. Både inbördes och fiender från utlandet. Slaget vid Čegar år 1809 var mot turkarna (el osmanerna?), där Turkiet hade en grymt mycket större armé, men Serbien försökte iallafall.

När vi sedan lämnade Cele Kula till fots, gick vi igenom en jättestor marknad där man kunde köpa allt. Och då menar jag ALLT. Allt från kläder till färska grönsaker till durkslag. Åh vad Ron & Rufus (våra två marsvin) hade älskat att gå runt där och käka på alla paprikor, gurkor & tomater.

Kvällen avslutades med middag på Capoeira med god mat & dryck.

(null)

Söndagen 30 september var vår hemresedag. Allt gick fint med taxi från hotellet på morgonen och all incheckning och boarding osv. Men när vi väl kom på planet fick vi reda på att någon del hade gått sönder och vi fick vänta in en tekniker som kom inflygande från någon annnanstans. Jaha?! Där satt vi tre timmar, ombord på flyget i ett mindre nytt Ryanairplan. Men flygresan gick bra hem sen. Stannade och åt hamburgare på nån korvkiosk i Katrineholm.

Tack mamma & pappa för trevlig resa. Serbien var ett mycket trevligt land med mycket kulturellt att uppleva, vänliga människor (även om de inte var så duktiga på engelska hela tiden), god mat & dryck och oförskämt billig shopping! Vill man åka och uppleva ett land där man får ut mycket av pengarna, då är det hit man ska åka. Nis var en mysig stad, vi åkte lite i lågsäsong vilket gjorde staden vilande, men åker man sommartid kan jag tänka mig att staden blomstrar. Annars är Belgrad ett hett tips jag fått! Återvänder gärna till Serbien, men med Nis är jag färdig, men hjärtat fyllt på ett gott sätt!💖

Sardinien 2017

(null)

Nu när vintern härjar ordentligt utanför fönstret och vädergudarna inte kan bestämma sig om det ska bli töväder eller ny istid, längtar man - eller iallafall jag till sommaren. Och ett bra sätt att längta är att minnas fina sommarsemestrar och resor.
Därför kommer här ett litet inlägg om resan till Sardinien som jag & Philip gjorde i månadsskiftet augusti-september 2017.

Resan som blev lite av en spontantripp bokades bara en månad i förväg, efter att vi velat ganska länge vart vi skulle åka och hur och när... Men till slut bestämde vi oss för att besöka Italien igen och denna Medelhavsö.

Avresa från Arlanda flygplats gick av stapeln torsdagen den 31 augusti. Vi flög med TUI Airways ner till Aeroporto Olbia Costa Smeralda , med andra ord flygplatsen på Sardiniens smaragdkust 😍

Vi tog transferbussen till lilla byn Budoni där  vårt hotell  TUI Family Life Janna e sole låg. Där vi fick bo i en fräsch liten bungalow i denna lilla semestervillage. Eftersom vi anlände vid lunchtid fick vi börja med att äta lunchbuffé och sen hänga i solstolen resten av dagen.

Under veckan som gick hängde vi en hel del vid poolen, tog det lilla minitåget från hotellresorten ner till en fantastisk hotellägd sandstrand och njöt av sol och havsbad. Hotellet hade all inclusive-koncept så vi fick frukost, lunch, middag, snacks och massa dryck. T.o.m. riktig Coca-Cola på burk, det ger plus i kanten. Två av kvällarna kunde man byta ut buffémiddagarna mot middag på hotellets 'externa'-restauranger. På den ena fick vi äta fyrarättersmeny med tre val på varje rätt. Vi fick GODASTE chokladefterätten ever!
Andra kvällen fick vi 8 stycken smårätter på en avsmakningsmeny med sardinska specialiteter. Jättefint upplagt, men tyvärr mycket som inte riktigt passade vår smak. Men kul och testa 😊

(null)

Vårt hotell låg ju som sagt i lilla byn Budoni. Och i denna lilla by fanns det inte jättemycket att se & göra. Det var några få hus runt omkring, sedan var det vår hotellresort. Visst, det fanns ju shower och Bamseklubb och allt på vårt hotell. Men både Philip & jag gillar att se oss omkring. Som tur var hade de en utflyktsservice på vårt hotell. Så en dag tog vi en busstur till grannbyn San Teodoro för att hänga på den kända stranden där. Dock blåste det så himla mycket att vi hamnade på en strandservering och åt fish and chips istället.
Vi hann under veckan även besöka San Teodoro (själva byn) och även hamnen Porto Ottiolu där många fina & exklusiva båtar stod för beskådning. Det hanns med lite shopping & en drink eller två i eftermiddagssolen.

Summeringen av denna resa är att Sardinien är otroligt fint. Underbara stränder och härliga havsbad. Italien är italien, maten är underbar. Vårt hotell var fräscht, men lite ensligt. Hade gärna bott mer centralt nånstans. Men den får ändå 4 av 5 för att det var mysigt. Tack Phille för en mysig semester! Fler sånna tack! 💞