Philips 25 års resa , del 2 - Gèneve 2018! 🇨🇭

Genèves huvudkyrka - Cathedrale de St-Pierre

27 juli - From Paris to Berlin? Nee från Barca till Genève!
Om ni läst inlägget före från Barcelona (vilket ni borde 😉), vet ni att denna dag togs ett Easyjetplan från Barcelona till Genève och att fyra svenska turister befann sig på detta plan. Flygresan gick bra och var kort, bara 1h40min. Så skönt. Vi anlände och fick resväskan och allt var frid och fröjd en stund. Sedan insåg vi att vi inte hade tagit ut tillräckligt med schweiziska franc, så efter att ha involverat flertalet människor fick vi till en växling och mer cash 😂🤑

Vi tog tåget in till stan, och efter att ha gått en härlig omväg     kom vi fram till vårt hotell - Hotel Montana. Mysigt rätt så enkelt hotell med fräscha stora rum (valuta för pengarna!) 🤩. Ett annat stort plus m Genève var att alla turister fick gratis pendelkort, så man kunde åka spårvagn, buss och tåg gratis 👌🏽

Vi tog efter lite uppfräschning en promenad i stan. Gick och åt på en restaurang som inte fullt var den bästa 😓 men vi hamnade till slut på en bar nere vid vid Genèvesjön där vi drack gott & njöt av en härlig sommarkväll 🌜

På hemvägen tillbaka till hotellet såg vi Philips ”egna” hotell och massa fina svanar 🦢

28 juli - Ett regnigt Genève
Vi vaknade förväntansfulla till en ny och riktig dag i Schweiz. Efter frukost delade vi upp oss parvis igen 👫 jag & Philip tog oss en tur med Spårvagn eftersom det till en början regnade denna dag. Vi hade först tänkt tänkt besöka partikelfysiklaboratoriet CERN, men pga nått strul med spårvagnen (el mer linjen) hamnade vi istället på ett stort shoppingcenter där vi shoppade och åt lunch 🍜  Jag köpte bla ett par vita sneakers, som det sedan visade sig ändra färg i olika ljus 👟😅 så går det när man handlar på barnavdelningen😁

Efter lunch tog vi spårvagnen tillbaka till stan där vi besökte Cathédrale de St.Pierre, spelade schack i en park & strosade runt och bara njöt av alla fina byggnader som fanns i denna härligt stad 🏛

På kvällen mötte vi upp Niklas & Lina för middag i en park där det fanns dansbana, livemusik, pariserhjul mm. Vi åt goda burgare och njöt av en trevlig kväll! Efter maten tog vi oss en tur i pariserhjulet, man såg hela stan upplyst av alla ljus, så vackert 🧚🏼‍♀️
sedan blev det en liten barrunda som avslutades helt och hållet på en båtbar med raeggetema som hade dom godaste mojitos på hela veckan! 🍹

29 juli - Au revoir la Suisse!
Sista dagen på resan som igår var för exakt ett år sedan var en solig och fin dag! Vi skulle inte resa hem fören till kvällen, så vi åt frukost, lämnade bagaget på förvaring på hotellet och gick ut på stan igen. Vi gick denna gång alla fyra till parken med schackspelet och spelade, njöt av cola i solen längs floden Rhône och bara strosade runt. Åt lunch, shoppade lite och söp in det sista av Schweiz & Genève.

Eftersom vi fått så bra pendlarkort kunde vi ta tåget helt gratis ut till flygplatsen. Då vi under dagen fått sms om försenat flyg, åt vi middag på flygplatsen och kom iväg kring midnatt istället för kl 19. Som tur är det endast 2 Tim flygresa från Genève till Stockholm , så vi kom hem mitt inatten, men kunde varit värre 😀

Vill avsluta med och säga att resan både till Barcelona & Genève va fabulous! Barca levererar alltid och Genève var så över förväntan! Stor stad med oturistig känsla! Ett lugn låg över staden! åk dit om ni kan 🇨🇭
Tack Philip, Niklas & Lina för härligt sällskap! ☀️🌸💙

á bientôt!

/B

Philips 25 års resa , del 1 - Barcelona 2018! 🇪🇸

Förra sommaren fyllde min favorit Philip 25 år! För att fira ordentligt denna milstolpe försökte jag överraska honom med en resa i 2 delar. En resa blev det, men mindre överraskande då Philip vägrade följa med någonstans om han inte visste... Så som sagt, två delar - första delen som detta inlägg ska handla om gick till Spaniens näststörsta stad, Barcelona. Med oss på resan hade vi våra kompisar Niklas & Lina 😃

24 juli - Hasta La Vista, we're going to Spain!
Vår resa började på efter på Arlanda terminal 5, där första flyget med Norwegian skulle ta oss Barca. Efter en behaglig resa (bra kört Lina! 😉) tog vi oss igenom incheckningen och säkerhetskontroller för att sedan ta oss upp till en av barerna för lite avresedryck. Philip överraskade mig med något så festligt som en Coca-Cola 😂

Väl ombord på planet tog det ca 3,5 timme innan vi landade på flygplatsen El Prat. Vi hade bokat transfer med taxi till hotellet - och när vi kom genom ankomstdörrarna stod en kvinnlig taxichaufför där med mitt namn på en sån där whiteboardtavla - kände oss som kändisar 😄

Vi kom välbehållna fram till vårt hotell, Hotel Internacional Ramblas Cool som låg mitt på huvudgatan Las Ramblas med det pulserande nattlivet nedanför Niklas & Linas balkong (vi hade ingen balkong på vårt rum, men fungerande AC iallafall 😂). Semestern börjades helt enkelt med lite dusch och fix, för att sedan känna av den barcelonska atmosfären. Vi hamnade på en mysig restaurang längs Las Ramblas som serverade den godaste paellan! Därefter avslutade vi kvällen med det vi gör bäst - dricka drinkar & titta på folk 👌

25 juli - Playa playa playa
Precis som i Sverige förra sommaren var de ju såklart värmerekord neråt sydeuropa med - så hettan i Barcelona var, HET! Därför gjorde vi det enda rätta, gick ner till en av de många fantastiska stränderna, närmare bestämt Platja de la Barceloneta. En liten promenad via den fina hamnen med många ståtliga båtar blev det. I hamnen fanns också många fina (?) eller iallafall något märkliga statyer.
 Vi hängde på stranden, drack gott och njöt av Medelhavets varma vatten. Lunchen intogs på en mysig restaurang nere vid havet som hade lite wraps, sallader osv. Gott var det! Men inte helt lätt och få in rätt öl 😂 Efter några timmars lapande av sol gick vi hemåt för att göra oss i ordning för kvällen.

På kvällen hängde vi precis som kvällen innan på Las Ramblas. Åt mat, drack drinkar och njöt av livet längs den sprudlande gatan.
 Lina & jag på Las Ramblas.

26 juli - Hot hot hot & Tapa Tapa
 Denna dag spenderade vi parvis, för trots att man är på semester tillsammans måste man inte hänga ihop hela tiden 😊 Philip & jag tog ännu en härlig stranddag då det även denna dag var sjuuuuuukt varmt, medan Niklas & Lina strosade runt lite i stan.
Vi möttes sedan upp på em/kvällen för att gå på Barcelona Aquarium där vi tittade på massa fiskar och andra havsdjur och sedan middag nere vid hamnen (Aquarium låg nere vid hamnen, vi hade rekat detta dagen innan när vi gick till stranden...). Vi hamnade på ett trevligt tapasställe (ja, man måste ju äta tapas i Spanien!) som hette Tapa Tapa. God mat, men lite halvseg service. Tog lång tid och få mat och att få betala, men som sagt GOD mat.

Massa god blandning av spanska & internationella tapasrätter!

Lite senare på kvällen mötte vi upp med Niklas kollega med flickvän som också råkade vara i Barcelona samtidigt för ett par drinkar på stan som avslutning på Barcaresan.

27 juli - Vi drar vidare
Denna dag var en pack- och resdag. Kl 09.00 gick bussen på flygplatsen och kl 12.40 gick flyget vidare till destination 2 - Genève (läs om denna i nästa inlägg - Philips 25årsresa del 2)