Side 2011

Ja, nu har vi landat tillbaka i verkligheten hemma  Sverige efter en fin vecka i Side, Turkiet. Det passar då ypperligt bra att få återblickar från vår härliga semester genom ett inlägg här om just denna resa.

Vår resa började natten till måndagen den 15 augusti. Vi möttes upp hos Lollo, och ca 02.00 gav vi oss iväg i Lollos räserbettan mot Stockholm och Arlanda Airport.
Resan upp gick bra. Stannade på McDonalds i Västerås för att fylla på med energi i våra magar. Vi hade ju många timmar framför oss innan vi skulle få sova i Turkiet.

När vi kom fram till Arlanda var jag & Lollo så sugna på att ta en öl för att fira att vi hade semester. Men när Lollo gick fram för att köpa en sa hon i kassan 'Vi serverar inte alkohol fören klockan 11!' Otur tyckte ju vi då :-P. Men när vi gått igenom säkerhetskontrollen fanns det en bar som serverade oss där. Mer tur & gott var det :-D

Så här taggade var vi när vi satt på Arlanda och väntade på att få stiga ombord.

Efter att få suttit och väntat på att få komma på planet fick vi äntligen gå ombord. Flygresan gick bra. Jag sov större delen av resan, till och med under landningen, men är man trött så är man ;-)
När man kommit av växer ju alltid oron 'Tänk om min väska inte kommer?'. Men efter en stunds väntan på Antalya flygplats kom våra väskor i det skick vi lämnat in dom på Arlanda. Då blev det ju dags att hitta transferbussen. Vi fick information om att vi skulle åka buss 2, vilket vi kom att göra.

Vårt första intryck av hotellet var att det inte låg i det finaste området, men hotellet verkade vara i gott skick. Poolen och poolområdet såg fräscht ut, så det första vi gjorde var att hitta vårt rum (som låg längst upp, med enbart trappor - JOBBIGT o släpa väskorna dit!) och sedan bytte vi om till badkläder. Men innan vi skyndade ner till poolen valde vi att ringa Vings kontor o boka in Hamam till kommande dag, sen tog vi picket och packet och slog oss ner i en solstol i den värmande Turkietsolen.

Dag två började vi som jag tidigare nämnt med att åka på Hamam eller Turkiskt bad. Det innebär att dom skrubbar bort all gammal och död hud för att göra plats åt den nya. Sedan skummar dom in en så man blir helt ren och sen dusch, och sist men inte minst får man också helkroppsmassage. Det var jätteskönt och verkligen värt 220 kr, för man kände sig som en helt ny människa, och brännan fastnade mycket mycket bättre, och det är ju aldrig fel :-)

Så här såg vi ut när vi satt i taxin påväg till Hamam:et :-)

Våra resterande dagar spenderade vi med att sola & bada, antingen vid hotellets pool eller vid havet (dit vi hade gratis buss och då ingick även gratis solstolar). På kvällarna åt vi god mat på vår favorit 'Restaurang Hawaii' eller på någon trevlig 'terass'-restaurang nere i hamnen. Vi shoppade även en del, både i vårt eget 'Centrum' och på något som kallades Turkiska Ullared. Jag införskaffade tröjor och skor till både mig & Fredrik. Var himla roligt :-) Rekomenderas att åka dit om man befinner sig i Side.

Vår resa till Side känns sådär där fantasilik som alla andra resor. Som att det aldrig hänt, för att tiden gått så fort.
Måste säga att jag är nöjd med även denna resa, trots endel minus vi hade när vi åkte hem, lyftes den endå upp av plusen.
Jag rekomenderar att åka till Side om man vill ha en lugnare ställe med inte så högt tempo som i Alanya. Däremot rekomenderar jag då att man ska bo närmre stranden eller hamnen, då avstånden är ett av minusen på vår resa.
Jag rekomenderar dock inte heller vårt hotell Medusa, mycket pågrund av avstånden, men också för att det inte städningen på rummet blev skött som det skulle. Det stod på Vings hemsida att det skulle städas 7 dagar i veckan, men vår lägenhet städade dom endast 3 gånger, och man blev ändå skitig under fötterna efteråt.
Däremot var själva lägenheten väldigt praktiskt och bra byggd, med lagom stora utrymmen och så. Poolen och poolområdet var välskött också.

Ving som researrangör skötte sitt jobb bra, så det rekomenderar jag, då det gick jättebra och boka utflykter via deras servicetelefon. Vi bokade ju då Hamam. Hamam är även något jag REKOMENDERAR. Man blir bortskämd för en stund när dom tar hand om ens kropp samtidigt som det hjälper solbrännan rätt så mycket. Så det tycker jag ni ska åka på, vart i Turkiet ni än åker :-) (Har även varit på det i Alanya).

Jag vill också tacka Anna, Lollo & Elin för en mycket fin resa! Hoppas på fler sånna i framtiden!

Avslutar detta inlägg med en dikt som Elin skrev en av kvällarna ;-) :
Anna och Bea är snea, Lollo och Elin är lea!
Jag fick en trea, Lollo ett ess, Anna sparar på gäss.
Bea skriver brev, Anna led, Lollo sover sked och Elin drev.
Vi är fyra tjejer, gillar strand, pool och grejer.