NiĆĄ, Serbien 2018 đŸ‡·đŸ‡ž

  (null)
 
I Mars förra Ă„ret fyllde min pappa 60 Ă„r. Och nĂ€r man blivit sĂ„ erfaren (finare Ă€n och sĂ€ga sĂ„ gammal av?😉) sĂ„ har man ju köpt pĂ„ sig allt man behöver och önskar sig. Genom Ă„ren har köpt otaliga chokladkakor (han Ă€lskar mörkchoklad!), tavlor och andra presenter, sĂ„ i Ă„r ville jag liksom inte ge nĂ„n sak, för han har ju som sagt allt. SĂ„ jag & min mamma konspirerade ihop att vi skulle Ă„ka nĂ„gonstans. Först var vi inne pĂ„ att Ă„ka till Polen, men eftersom jag har en liten intern tĂ€vling med min kompis Elin om mest besökta lĂ€nder, var jag ju ute efter ett nytt land. Och sĂ„ blev det... Vi bokade resa till Serbien!
 
Torsdagen den 27 september 2018, tog vi min champagnefĂ€rgade Hyundai Santa Fe (jag Ă€r stolt över denna, dĂ„ det Ă€r min första bil - tog körkort april -18😎) och for mot Skavsta flygplats. Vi stannade efter vĂ€gen och Ă„t Burger King nĂ„nstans kring Katrineholm. VĂ€l pĂ„ plats pĂ„ Skavsta gick det smidigt genom pass- och sĂ€kerhetskontroll eftersom vi bara hade handbagage. VĂ€l igenom hade vi ca 30 min pĂ„ oss att njuta av en avreseöl i baren.
 
(null)
 
 
Flygresan ner till östeuropa gick alla tiders. Pappa flög för första gÄngen med Ryanair och var nöjd. Var ett nytt Ryanairplan dessutom. VÀl framme i Nis som staden heter, kunde vi vÀxla vÄra euros till serbiska dinarer och tog sedan en billig taxi till vÄrt hotell - The Only One Suites. Ett trevligt komplex med typ 7 rum. Vi hade ett stort rum med plats för 5 personer, litet kylskÄp, kaffekokarmöjligheter och ett frÀscht badrum. Vi gick sen ut pÄ kvÀllen och letade pÄ ett stÀlle att Àta.
 
(null)
 
 
Fredagen den 28 september, var vÄr första dag i Nis. Vi började med att Àta brakfrukost pÄ Capoeira Caffe & Restaurang. DÀrefter valde vi att kika runt i staden. Shoppade, drack BILLIG öl i solen pÄ uteserveringarna, Ät pannkakor med gigantisk fruktsallad till lunch och besökte en rysk-ortodox kyrka. Nis Àr en gammal stad som har anor sen 1200-talet och Àr en vÀgknut mellan Europa och Asien.
PÄ kvÀllen Ät vi pasta pÄ ett litet hak.
 
(null)
 
 
Lördagen den 29 september, började precis som föregÄende dag med lika gigantisk frukost pÄ Capoeira. DÀrefter bestÀmde vi oss för att vara riktigt turistiga idag och se nÄgra av Nis sevÀrdheter. Vi gick en svÀng pÄ stan, Ät lunch, sedan tog vi en taxi till Crveni Krst Concentration Camp (eng. Red Cross Concentration Camp) - ett koncentrationslÀger som till en början var till för politiska fÄngar som sedan blev ett koncentrationslÀger för judiska fÄngar under judeförföljelsen under andra vÀrldskriget. NÀr vi kom dit fick vi först muntlig information av en guide för att sedan fÄ gÄ in i ett hus som var huset dÀr de bodde. Till skillnad frÄn Auschwitz och Birkenau ex, var detta ett litet lÀger - men om jag minns rÀtt avrÀttades ca 100.000 personer pÄ de mest horibla sÀtt som gÄr..
LÀngst upp pÄ tredje vÄningen fanns speciella celler med taggtrÄd pÄ golven. DÀr fick bl.a. politiska fÄngar befinna sig och förhoppningsvis orkade de stÄ upp lÀnge....
Jag har varit och besökt Auschwitz, lÀst Anne Franks dagbok och sett Schindlers list. Jag tror att jag Àr rÀtt vÀl informerad om judeförföljelsen och dess fasansfulla behandling av mÀnniskor i dessa lÀger.. Men oavsett det, kommer man aldrig ifrÄn den molande kÀnslan man kÀnner i magen nÀr man besöker ett sÄnt hÀr stÀlle. Man vÀnjer sig aldrig vid det fruktansvÀrda.
 
Efter att vi besökt lĂ€gret fĂ€rdigt Ă„kte vi taxi till nĂ€sta stopp. NĂ€mligen till Cele Kula, mer kĂ€nt som Skull Tower. "Ćele Kula Ă€r ett monument över de serbiska rebeller som dog under slaget vid Čegar Ă„r 1809 i NiĆĄ i Serbien, uppbyggt av de stupade rebellernas kranier. Monumentet Ă€r belĂ€get utmed den gamla Konstantinopel vĂ€gen som leder till Sofia. Det Ă€r skyddat som kulturarv." [Ref. Wikipedia]
Fint Ă€r vĂ€l inte det jag skulle kalla det, men mycket intressant och vĂ€rt ett besök. Mycket information om slaget 1809, som Ă€r ett bevis pĂ„ vilken blodig historia serberna fĂ„tt gĂ„ igenom genom flera Ă„rhundranden av krig. BĂ„de inbördes och fiender frĂ„n utlandet. Slaget vid Čegar Ă„r 1809 var mot turkarna (el osmanerna?), dĂ€r Turkiet hade en grymt mycket större armĂ©, men Serbien försökte iallafall.
 
NĂ€r vi sedan lĂ€mnade Cele Kula till fots, gick vi igenom en jĂ€ttestor marknad dĂ€r man kunde köpa allt. Och dĂ„ menar jag ALLT. Allt frĂ„n klĂ€der till fĂ€rska grönsaker till durkslag. Åh vad Ron & Rufus (vĂ„ra tvĂ„ marsvin) hade Ă€lskat att gĂ„ runt dĂ€r och kĂ€ka pĂ„ alla paprikor, gurkor & tomater.
 
KvÀllen avslutades med middag pÄ Capoeira med god mat & dryck.
 
(null)
 
 
Söndagen 30 september var vÄr hemresedag. Allt gick fint med taxi frÄn hotellet pÄ morgonen och all incheckning och boarding osv. Men nÀr vi vÀl kom pÄ planet fick vi reda pÄ att nÄgon del hade gÄtt sönder och vi fick vÀnta in en tekniker som kom inflygande frÄn nÄgon annnanstans. Jaha?! DÀr satt vi tre timmar, ombord pÄ flyget i ett mindre nytt Ryanairplan. Men flygresan gick bra hem sen. Stannade och Ät hamburgare pÄ nÄn korvkiosk i Katrineholm.
 
Tack mamma & pappa för trevlig resa. Serbien var ett mycket trevligt land med mycket kulturellt att uppleva, vĂ€nliga mĂ€nniskor (Ă€ven om de inte var sĂ„ duktiga pĂ„ engelska hela tiden), god mat & dryck och oförskĂ€mt billig shopping! Vill man Ă„ka och uppleva ett land dĂ€r man fĂ„r ut mycket av pengarna, dĂ„ Ă€r det hit man ska Ă„ka. Nis var en mysig stad, vi Ă„kte lite i lĂ„gsĂ€song vilket gjorde staden vilande, men Ă„ker man sommartid kan jag tĂ€nka mig att staden blomstrar. Annars Ă€r Belgrad ett hett tips jag fĂ„tt! ÅtervĂ€nder gĂ€rna till Serbien, men med Nis Ă€r jag fĂ€rdig, men hjĂ€rtat fyllt pĂ„ ett gott sĂ€tt!💖
 
/B.
 

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0