Thassos 2016

 

I december 2015 fyllde min kusin vitamin Annelie 30år. Och som en bra överraskning till henne ordnade jag & hennes man Niclas en Greklandsresa i present, från hela släkten.

Så 8 månader senare, i augusti 2016 bar det av till Grekland och dess nordligaste ö Thassos.För att komma till Thassos flyger man först till Kavala på fasrlandet, sedan får man ta sig med buss eller dylikt /vi åkte buss) till den lilla hamnbyn Keramoti för att sedan ta sig med båt till Thassos.

 

 <-- Här sitter Annelie & jag ombord på färjan över till Thassos och njuter av solen, saltvattenlukten & semester! :)
När vi anlänt med båten till Thassos Stad tog det ca 40-50 min med transferbuss till vårt familjeägda hotell Dimitris i byn Golden Beach.

Vår härliga vecka på Thassos bestod mest av sol & bad, god mat och att slappa järnet. Varje morgon gick vi upp i bra tid och åt god frukost, oftast nybakt bröd, frukt & grekisk yoghurt som nån ur ägarfamiljen serverade. Vår första dag spenderade vi vid (kalla)poolen,medan vi de resterande dagarna hängde på den fina sandstranden 400 m från vårt hotell. Det var betydligt varmare och härligare och bada där!!

På kvällarna åt vi på olika restauranger, favoriten blev en lokal pizzeria med verkligen urgod pizza!! :D Annars blev det allt möjligt gott – gyros, moussaka, souvlaki, tzatziki, ni vet all t gott som det grekiska köket har att bjuda på!

Sista kvällen åt vi på lyxiga Enavlion Hotel. Jag åt fisk till middag och till efterrätt åt vi frukt & chokladfondue…. Bland det godaste jag ätit i mitt liv!!

 

 
Kan verkligen rekommendera både vårt enkla men mysiga hotell Dimitris och att åka till Thassos. Det är kort flygresa, behagligt klimat & jättefina stränder. Och Grekland i all ära, hur bra är inte det liksom?!?

 

 Tack kusin vitamin för en härlig semester! Vi får se när det bär av igen :) snart hoppas jag!


Beatrice

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0